Двете фатални катастрофи със самолет Boeing 737 MAX, „биха могли да бъдат предотвратени“ и „никога не биваше да се случват“, се казва в доклад, публикуван от Комисията за инфраструктура и транспорт на Долната камара на САЩ.

Разследването установи повтарящи се и сериозни грешки както на Boeing Company (Боинг), така и на Федералната авиационна администрация (FAA) по време на процеса на проектиране на 737 MAX, съобщава "Дойче Веле", цитиран от Нова телевизия.

В своите 239 страници докладът отчита натиска от "Боинг" върху FAA да одобри модела в контекста на конкуренцията му с Airbus и неправомерно влияние върху регулаторите, които не наблюдавали надлежно процеса.

Документът е резултат на 18-месечно разследване от Комитета по транспорт и инфраструктура на Камарата на представителите по отношение на авиоинцидентите на Lion Air и Ethiopian Airlines, отнели общо 346 живота.

"Осъществен е огромен финансов натиск върху "Боинг" и програмата 737 MAX да се конкурира с новия самолет A320 neo на Airbus. Освен всичко друго, този натиск е довел до големи усилия за намаляване на разходите, поддържане на програмния график на 737 MAX и избягване на забавяне на производството на 737 МАХ, "гласи резюмето на доклада. Моделът 737 MАХ е изваден от въздушния трафик през 2019 г. след двете цитирани катастрофи.

„Нашият доклад поражда обезпокоителни разкрития за това как "Боинг" се е измъкнал от проверката на FAA, укрили са критична информация от пилотите и в крайна сметка са поръчани самолети, които убиха 346 невинни“, каза представителя на демократите от Орегон Питър ДеФацио, който председателства комисията. "Това, което е особено възмутително, е как "Боинг" и FAA играят с обществената безопасност в критичния период между двете катастрофи", добави той.

В изявление на "Боинг" се казва, че "след като FAA и други регулатори са решили, че MAX може безопасно да бъде върнат в експлоатация, това ще бъде един от най-внимателно проверените самолети в историята и ние имаме пълно доверие в неговата безопасност".

През юни "Боинг" започна тестови полети на този спорен модел, за да демонстрира, че вече може да лети безопасно с нов софтуер за управление на полета.

Говорител на FAA заяви, че от своя страна агенцията "очаква с нетърпение да работи с парламентарната комисия за прилагане на подобренията, посочени в нейния доклад" и добави, че FAA следва задълбочен процес, а не предварително установен график, за да върне самолета в експлоатация.