Образуването на нов "суперконтинент“ може да унищожи човечеството и всички други бозайници, които все още са живи след 250 милиона години, пише CNN.

Използвайки първите по рода си суперкомпютърни климатични модели на далечното бъдеще, учени от университета в Бристол в Обединеното кралство прогнозираха как климатичните катаклизми ще се засилят, след като световните континенти се слеят, за да образуват един суперконтинент, Pangea Ultima, след около 250 милиона години.

Те открили, че ще бъде изключително горещо, сухо и практически необитаемо за хора и бозайници, които не са еволюирали да се справят с продължителното излагане на прекомерна топлина.

Изследователите симулираха тенденциите в температурата, вятъра, дъжда и влажността за суперконтинента и използваха модели на движение на тектонични плочи, океанска химия и биология, за да изчислят нивата на въглероден диоксид.

Те открили, че не само образуването на Pangea Ultima ще доведе до по-редовни вулканични изригвания, изхвърлящи въглероден диоксид в атмосферата и затопляне на планетата, но слънцето също ще стане по-ярко, ще излъчва повече енергия и ще затопли Земята допълнително, отбелязват експертите в доклад, публикуван в понеделник в списание Nature Geoscience.

"Нововъзникналият суперконтинент ефективно ще създаде троен удар, включващ ефекта на континенталност, по-горещо слънце и повече CO2 в атмосферата“, казва Александър Фарнсуърт, старши научен сътрудник в университета в Бристол и водещ автор на статията, в съобщение в понеделник .

"Масовите температури между 40 до 50 градуса по Целзий (104 до 122 градуса по Фаренхайт) и дори по-големи дневни екстремни стойности, съчетани с високи нива на влажност, в крайна сметка ще предрешат съдбата ни. Хората – заедно с много други видове – ще умрат поради неспособността си да отделят тази топлина чрез потта, охлаждайки телата си“, добави Фарнсуърт.

Повишената топлина, отбеляза Фарнсуърт, ще създаде среда без източници на храна или вода за бозайниците.

Въпреки че има голяма несигурност, когато се правят прогнози толкова далеч в бъдещето, учените казват, че картината изглежда "много мрачна“, като само около 8% до 16% от сушата на суперконтинента ще е обитаема за бозайници.

Въглеродният диоксид може да бъде двоен на настоящите нива, според доклада, въпреки че това изчисление е направено въз основа на предположението, че хората спират да изгарят изкопаеми горива сега, "в противен случай ще видим тези числа много, много по-рано“, посочва Бенджамин Милс, професор по земна система еволюция в университета в Лийдс и съавтор на доклада, се казва в съобщението.

Тази мрачна перспектива не е извинение за самодоволство, когато става въпрос за справяне с днешната климатична криза, предупреждават авторите на доклада. Причиненото от човека изменение на климата вече води до милиони смъртни случаи по света всяка година.

"Жизненоважно е да не изпускаме от поглед настоящата ни климатична криза, която е резултат от човешките емисии на парникови газове“, коментира съавторът Юнис Ло, научен сътрудник по изменението на климата и здравето в Университета на Бристол.

"Независимо че прогнозираме необитаема планета след 250 милиона години, днес вече преживяваме екстремни горещини, които са вредни за човешкото здраве. Ето защо е изключително важно да се достигнат нулеви емисии възможно най-скоро“, добави Ло.

Изменението на климата е на път да преобрази живота на Земята, като милиарди хора и други видове ще достигнат до точка, където вече не могат да се адаптират, освен ако глобалното затопляне не се забави драстично, според голям доклад, подкрепен от ООН, публикуван миналата година.

Учените предупреждават, че в продължение на десетилетия затоплянето трябва да остане под 1,5 градуса по Целзий над прединдустриалните нива, като прозорецът за намаляване на зависимостта ни от изкопаемите горива и избягване на катастрофални промени, които биха преобразили живота, какъвто го познаваме, бързо се затваря.

Последното масово измиране се е случило преди около 66 милиона години, когато астероид удря Земята и убива динозаврите и повечето видове живот на планетата, пише CNN.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук