Проблемът с употребата на алхокол от шофьори е много сериозен, не само в България, но и в много други държави. В повечето случаи (ако няма инцидент), санкциите обиковено са сериозна глоба и отнемане на книжката за определен период. И с това нещата приключват.

Как обаче се справят с този поблем в държава като Германия, където автомобилите са огромен брой и съответно има повече водачи, които си позволяват да пият и да карат? В страната действа стриктна система от санкции за тези шофьори, като те се сблъскват с редица проблеми, преди отново да получат право да седнат зад волана.

Местното законодателство предвижда максимално съдържание на алкохол в кръвта на водача от 0,29 промила. При откриване на доза от 0,5 до 1,09 промила, той остава без книжка за 3 месеца и плаща 500 евро. При ниво над 1,1 промила нарушителят се лишава от права за 6 месеца, като в зависимост от нарушението глобата може да стигне и 10 000 евро. А при втори подобен случай, шофьорът е заплашен от затвор, тъй като престъплението му вече е углавно.

Какво се случва обаче, докато нарушителят е без книжка? Всеки месец той е длъжен да дава кръв за анализ, а освен това е задължен да премине през специално медицинско-психологическо изследване (MPU). Немците го наричат „идиотен тест” (тест за идиоти). При него нарушителят първо отговоря на няколко въпроса в присъствието на специалист, който трябва да изясни защото водачът е карал след употреба на алкохол и има ли опасност да повтори нарушението. Статистиката сочи, че само 5 от 100 човека покриват теста от първия път.

За да стане това, виновниците са длъжни да посещават специализирани курсове, където се посготвят за MPU. Естествено, това не е безплатно. Нужни са 10-15 часа, като всеки струва 80 евро. За самото явяване на изпита се плащат още 140 евро. По време на курса се обсъждат проблемите на всеки от шофьорите, за да се стигне до изясняване на причините за нарушението му.

Статистиката в Германия показва,че около 99 00 шофьори годишно нарушават закона и сядат зад волана след употреба на алкохол. Всички те са длъжни да преминат през медицинско-психологическа експертиза, преди да получат правото отново да седнат зад волана. Изискванията на квалифицираните експерти покриват едва 60% от тях.

Съответно тези, които покрият изисквания, отиват на „теста за идиоти”. Който изглежда доста елементарен, но явно не е такъв. Въпросите, на които трябва да се отговори, са следните:

- Колко завоя има в Германия?

- Какво може да се види със затворени очи?

- Какво не гори в огъня и не потъва във водата?

- На кой въпрос не може да се отговори с „не”?

- Какво трябва да се направи, когато видиш зелено човече?

- Няколко месеца от годината имат 30 дни, а други някои – 31. Колко месеца от годината имат по 28 дни?

Не и сигурно, че точно те ще се паднат на изпита, но смисълът на повечето е горе-долу същият. Въпросите наистина изглеждат прости, но вижте и отговорите:

- Има само два завоя – ляв и десен.

- Сън.

- Ледът не гори и не потъва.

- Ти жив ли си?

- Трябва да се пресече (виждаме зелено човече на светофара за пешеходци)

- Всички 12 месеца имат 28 дни.

Като цяло трудната поцедура има възпитателен ефект. Първо, тя струва пари - дори при минималната глоба от 500 евро, виновният трябва да плати още 3 пъти по толкова за курса и явяването на теста. И второ - след като си изтърпял всичко това, едва ли втори път би се подложил на него.