Кремъл се опитва да насажда дългосрочно разделение в западните общества чрез манипулиране на подрастващите. Руските тролове са взели на прицел британските тийнейджъри, като са използвали теми, които вълнуват младежите, съобщава в. Times. Вестникът цитира изследване на учени от университета "Клемсън" в Южна Каролина, при което са анализирани около 3 милиона съобщения в социалните мрежи, предимно туитове. Изследвани са 2848 акаунта в Twitter, управлявани от базираната в Санкт Петербург Агенция за интернет изследвания, свързана с Кремъл. Тя придоби известност като "руската фабрика за тролове".

Троловете са привличали вниманието на тийнейджърите, като експлоатирали важни за тях теми. Манипулаторите често са се позиционирали като фенове на Хари Потър или на различни знаменитости. Привличайки вниманието на младежите с безобидни наглед теми, те са се опитвали да създават объркване и да насаждат удобни за Москва позиции по значими сфери от обществения и политическия живот.

Посочва се, че хиляди британски тийнейджъри са били обхванати от канал в YouTube, финансиран от Кремъл, който е разпространявал дезинформация по случая Скрипал.

Анализите показват, че руските тролове са опитвали да провокират паника след терористичните атаки в Лондон и да насаждат дезинформация по теми като Брекзит и референдума за независимост в Шотландия.

"Това, което те правят, е политическа война в промишлени мащаби и тя е насочена срещу цялата западна демокрация", посочва Дарън Линвилът от университета "Клемсън", като допълва, че тази война е добре финансирана.

Изследователите са установили, че спонсорираната от Кремъл "фабрика за тролове" е опитвала да провокира паника по теми, засягащи пряко живота и здравето на хората чрез фалшиви новини за хранителни продукти или за водата, която пие населението.

Руски акаунти са публикували множество съобщения с неоснователни твърдения, че генно модифицираните продукти предизвикват аутизъм. Темата е активирана от над 100 хиляди акаунта, като особено дейни са били 10 от тях, идентифицирани като ботове. Въпросните 10 са генерирали 7.5% от всички туитове, свързани с дискусията за ГМО.

Стотици публикации срещу ГМО са тиражирани от петербургската агенция, която стоеше в центъра на руската дезинформационна атака по време на президентските избори в САЩ през 2016 г. Агенцията и нейният собственик Евгений Пригожин - бизнесмен, близък до руския президент Владимир Путин, попаднаха под ударите на американските санкции през март тази година. Новите санкции засягат 18 други лица и още две компании, свързани с Пригожин.

В изследването се посочва още, че десетки акаунти са разпалвали страхове по отношение на глифосата - хербицид срещу плевели, който също е намесен при внушенията за ГМО и аутизма. При това "откритието" за връзката със заболяването се приписва на учен от Масачузетския технологичен институт.

В друг туит се твърди, че съдържащо се във водата съединение предизвиква рак.

Според Times, с разпалването на истерия срещу ГМО Кремъл цели да засили разногласията между ЕС, където има значителна съпротива срещу генно модифицираните организми, и САЩ, където те имат широко приложение.

Дезинформацията, насочена срещу ГМО, цели дискредитиране на общопризнатата наука, коментира изследователката на дезинформацията Рене ди Реста.

"Подкопаването на доверието към здравеопазването, научните експерти и изследователските институции е път към дестабилизация на обществото", подчертава тя.