Секретарят на украинския Съвет за национална отбрана и сигурност Олексий Данилов заяви, че през последните няколко месеца Кремъл е задействал мрежа от спящи агенти в Украйна, за да дестабилизира украинското общество.

Това се посочва в дневния анализ на Института за изследване на войната (ISW).

В интервю за в. "Таймс", публикувано на 27 ноември, Данилов заявява, че тези спящи агенти са внедрени в държавните институции и заплашват украинските служби за сигурност, включително Службата за сигурност на Украйна (СБУ).

Данилов заяви, че тези спящи агенти имат за цел да подкопаят украинското единство, като предизвикат разрив между украинското политическо и военно ръководство, както и между украинските граждани и правителството.

Данилов предупреди, че тези спящи агенти се възползват конкретно от предполагаемото напрежение между украинския президент Володимир Зеленски и главнокомандващия генерал Валерий Залужний и освен това се насочват към жени, роднини на украински войници, за да подклаждат антиправителствени настроения като част от тези усилия за раздробяване на украинското общество.

Циклонът в Черно море и Южна Украйна причини инфраструктурни щети в много райони на крайбрежието на южна Русия и окупирана Украйна и повлия на темпото на военните операции по фронтовата линия в Украйна, но не спря напълно военната дейност. Руски източници публикуваха снимки и кадри от въздействието на циклона върху гражданската и транспортната инфраструктура в крайбрежните райони на Краснодарския край, включително край Сочи, Анапа, Геленджик, Новоросийск и Таупсе.

Украински и руски източници отбелязаха също, че крайбрежните райони на окупирания Крим, окупираната Херсонска област и голяма част от Одеска област са били силно засегнати от обилния сняг и силния вятър, което е оставило голяма част от населението без електричество.

Украинските военноморски сили и Южното оперативно командване на Украйна съобщиха, че опасното време в Черно море е принудило Русия да върне всички свои военни кораби и ракетни носители в базовите им пунктове.

Известен руски военен блогър предупреди, че заплахата от мини в Черно море ще се увеличи както за военните, така и за гражданските плавателни съдове през следващите дни, тъй като бурята е скъсала мрежите и е разпръснала минните полета, което е довело до дрейфането на мини в северозападната част на Черно море.

Няколко източника съобщиха също, че бурята е повредила железопътни линии в крайбрежните райони, което може да има логистични последици за руските сили в окупирания Крим и Южна Украйна.

Въпреки сложните метеорологични условия руските и украинските сили продължават наземните атаки в цяла Украйна, макар и с малко по-бавни темпове поради снега и лошата видимост.

Руските военни блогъри отбелязват, че силният сняг и вятърът са намалили видимостта и са усложнили въздушното разузнаване и артилерийската корекция в посока Херсон, но отбелязват, че украинските сили са се възползвали от условията на лоша видимост, за да укрепят позициите си на източния (левия) бряг на река Днепър.

Говорителят на украинската Таврийска група войски полковник Олександър Щупун съобщи, че руските сили по Таврийското направление (обхващащо целия участък от Авдеевка до западната част на Запорожка област) са намалили използването на артилерия един път и половина, а на дронове - шест пъти поради метеорологичните условия, но подчерта, че руските сили продължават интензивно да използват авиацията по Авдеевското направление.

Предизвикателните зимни условия ще принудят и двете страни да разчитат по-силно на наземни атаки, водени от пехотата, при липсата на възможности за въздушно разузнаване и артилерийска корекция.

Руският външен министър Сергей Лавров и няколко руски военни блогъри заявиха, че Русия трябва да продължи активните си операции в Украйна, и изразиха безпокойство от перспективата за по-нататъшна военна подкрепа на Запада за Украйна, макар че някои военни блогъри изразиха и по-голямо недоволство от липсата на ясно формулирани руски военни цели и заявиха, че Русия трябва да изясни военните си цели, преди да обсъжда спиране или прекратяване на войната.

На 27 ноември Лавров заяви, че в момента Западът се опитва да "замрази" войната, за да спечели време и да превъоръжи Украйна за бъдещи нападения срещу Русия.

Няколко руски военни блогъри твърдяха по подобен начин, че всяко "примирие" или пауза във войната ще бъде само от полза за Украйна и ще позволи на украинските сили да си починат, да се преоборудват и да подновят настъпателните операции.

Един от известните критично настроени военни блогъри заяви, че паузата във войната ще позволи на Украйна да проведе "Минск-3", намеквайки за предишните споразумения от Минск, които временно спряха мащабните бойни операции в Източна Украйна през 2014 г. и 2015 г., но в крайна сметка позволиха на Русия да се подготви за пълномащабна инвазия през 2022 г.

Критичният блогър отбеляза също така, че всякакви дискусии относно паузи или преговори във войната ще бъдат особено вредни за Русия, тъй като тя не е успяла да дефинира ясно целите на войната или условията, необходими за руска победа.

Военният блогър отбеляза, че липсата на ясна дефиниция за победа е довела до вътрешна дестабилизация в Русия.

Други руски блогъри отбелязаха, че Украйна все още контролира няколко територии, които Русия твърди, че е анексирала (незаконно), и заявиха, че Русия не бива да води никакви преговори, докато не успее да завладее останалите четири окупирани области (Донецка, Луганска, Херсонска и Запорожка), както и Одеска и Николаевска област.

Подновеното обсъждане на хипотетични преговори подчертава липсата на ясно формулирани военни цели на Русия и предизвиква значително безпокойство в про-военното руско информационно пространство.

Някои военни блогъри твърдяха, че Русия не може дори да обмисли възможността за спиране на войната, докато не превземе напълно четирите окупирани украински области, докато други военни блогъри се застъпваха за по-максималистични цели, като например превземането на Одеска и Николаевска област, в които Русия понастоящем няма присъствие (с изключение на малко руско присъствие в Николаевска област от страната на полуостров Кинбурн).

Очевидната липса на консенсус по отношение на това какво точно би представлявало руска победа засилва тревогите относно възприемания темп на войната в руското информационно пространство - тревоги, които все повече намират отражение на най-високите нива на руското правителство.

ISW вече съобщи, че отделни гласове в руското информационно пространство, а именно починалият финансист от групата "Вагнер" Евгений Пригожин, се застъпват за замразяване на линиите в Украйна, за да се даде възможност на руските войски да си починат и да се възстановят, но изявлението на Лавров срещу всякакъв вид пауза в Украйна е изрично отхвърляне на този аргумент, както и мълчаливо приемане на продължителна война в Украйна.

Ясната руска загриженост относно способността на Украйна да се превъоръжи и да поднови офанзивите си в случай на пауза подчертава загрижеността на Русия относно продължаващата подкрепа на НАТО и Запада за Украйна.

Русия бързо възстановява загубите и със закъснение привежда икономиката си във военно положение, а ISW продължава да смята, че Кремъл ще използва всяка пауза или прекратяване на огъня, за да се подготви за подновяване на агресията срещу Украйна.

Партньорите на Украйна разполагат с възможности да поддържат и ускоряват помощта за Украйна и да й позволят да възстанови маневреността си на бойното поле.

Опитът на Русия да създаде изкуствено мигрантска криза на финландската граница изглежда се проваля поради бързата реакция на финландските власти. На 27 ноември финландският министър-председател Петери Орпо заяви, че финландското правителство ще затвори последния граничен пункт с Русия, "ако е необходимо", и съобщи, че финландското правителство е готово да предприеме неуточнени допълнителни мерки в отговор на изкуствено създадената от Русия мигрантска криза.

По-рано, на 23 ноември, Финландия затвори три контролно-пропускателни пункта на финландско-руската граница, като остави отворен само най-северния си граничен пункт.

Няколко други финландски правителствени служители също сигнализираха, че подкрепят затварянето на цялата граница с Русия.

Руски вътрешен източник твърди, че първият заместник-ръководител на руската президентска администрация Сергей Кириенко е инструктирал ръководителя на руското Министерство на вътрешните работи (МВР) Владимир Колоколцев да събере мигрантите от Близкия изток, Африка и други региони и да ги изпрати на финландската граница.

Вътрешният източник се оплаква, че финландските гранични власти са спрели повечето мигранти да преминат във Финландия и че сега руските власти трябва да заселят мигрантите в Русия.

Изглежда, че Кремъл прехвърля отговорността за евентуални бъдещи мерки за икономии върху ръководителите на руските окупационни структури и ръководителите на четири избрани руски републики.

На 27 ноември руският държавен вестник "Комерсант" съобщи, че споразуменията на руското Министерство на финансите за предоставяне на субсидии за 2024 г. пряко възлагат отговорността за бюджетния дефицит на ръководителите на републиките Дагестан, Ингушетия, Чечения и Тува и на ръководителите на четирите руски окупационни администрации в Украйна.

Съобщава се, че руското министерство на финансите планира да добави допълнителни задължения към споразуменията за предоставяне на субсидии с четирите руски републики и четирите окупационни администрации, за да намали разликите между регионалните приходи и разходи, и ще оттегли федералните субсидии, ако тези регионални и окупационни администрации не успеят да намалят бюджетните дефицити.

Тези допълнителни задължения ще изискват от ръководителите на републиките и окупациите да подпишат обещания за целево изразходване на федерални средства за социални програми; да повишат ефективността на съответните си бюджетни институции; да се откажат от увеличаване на броя на държавните служители; и да не увеличават държавните заплати над нивото на инфлацията.

Съобщава се, че допълнителните задължения ще изискват от ръководителите на тези администрации също така да увеличат събираемостта на държавните приходи и да се съгласят с проектобюджета за 2025 г. на Министерството на финансите.

Ръководителите на републиканските и окупационните администрации имат срок до 18 декември 2023 г. да подпишат споразуменията за предоставяне на субсидии за 2024 г. с новите задължения или да откажат субсидии за следващата година.

Изглежда, че тези задължения са равносилни на пакет от мерки за икономии, тъй като увеличаването на събираемостта на държавните приходи вероятно ще изисква повишаване на данъците, а целевите разходи за социални програми могат да предвещават съкращения на съществуващите регионални и окупационни програми.

Според информацията руското министерство на финансите е избрало администрациите на окупациите и четирите републики заради високото съотношение между федералните субсидии и регионалните приходи.

Руското правителство е субсидирало в голяма степен регионите в Северен Кавказ след войните в Чечения и почти изцяло е субсидирало окупираните територии в Украйна след незаконното им присъединяване към Русия.

Съобщава се, че федералните субсидии са съставлявали 54% от бюджетните приходи на Република Тува през 2020 г., което я прави най-субсидираният руски федерален субект, следван от републиките Дагестан, Чечня и Ингушетия.

На 11 септември руският министър на финансите Антон Силуанов заяви, че Русия има план за намаляване на общия си бюджетен дефицит през следващите години на фона на продължаващите значителни разходи за войната в Украйна.

Потенциалните мерки за икономии в най-субсидираните руски федерални субекти и почти изцяло субсидираните окупационни администрации може да представляват началото на по-широк набор от мерки за намаляване на бюджетния дефицит при запазване на разходите за отбрана.

Възможно е Кремъл да е инструктирал руското Министерство на финансите да прехвърли отговорността за мерките директно върху републиканските и окупационните администрации, за да предотврати поемането на очакваното недоволство от строгите икономии от страна на Кремъл.

Възможно е също така Кремъл да е избрал окупираните територии и четирите неетнически руски републики, за да ограничи социалното недоволство в неетническите руски райони и съществуващите области на безпокойство.

Кремъл може да рискува да подкопае усилията за интеграция на Русия в окупираните територии и да предизвика недоволство във федералните субекти, ако предприеме значителни мерки за икономии.

Мащабните федерални разходи за инфраструктура и социални програми, както и преференциалните данъчни кодове и облекчения, са основен компонент на руските усилия за установяване на икономически и социален контрол върху окупираните територии в Украйна и евентуалните мерки за икономии могат да усложнят тези усилия.

Опасенията за вътрешно недоволство в Северен Кавказ напоследък се засилиха покрай засиленото етнорелигиозно напрежение в Русия, а икономическото напрежение може да направи това недоволство още по-изразено.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук