Министърът на здравеопазването Асена Сербезова съобщи, че директорът на болницата във Враца д-р Керемидчиев я е уведомил, че е освободил служителката на регистратурата, която е била дежурна по време на трагичния случай с починалата жена от врачанското с. Пудрия.

Тя отговори и на призивите на лидера на политическа партия “Възраждане” Костадин Костадинов здравният министър да си подаде оставката.

"На първо място, изказвам своите най-искрени съболезнования на близките на жената от врачанското с. Пудрия, починала в Спешното отделение на МБАЛ „Христо Ботев” - Враца", заяви Сербезова.

Недопустимо е бюрократични изисквания да отнемат шанса за живот в ситуация, в която всяка секунда е ценна. В системата на здравеопазването трябва да се допускат и задържат хора, които са не само ценни със своите знания и опит специалисти, но преди всичко са човеци – с хуманно отношение към страдащите.

И в същото време с професионална мисъл и бързина да дадат най-доброто от себе си, но и да бъдат емпати, защото няма нищо по-ценно от човешкия живот. Каквито и протоколи да има, в болничните лечебни заведения работят хора и личностните качества на всеки един трябва да бъдат преценявани през призмата и на емпатията, смята Сербезова.

Директорът на болницата във Враца д-р Керемидчиев ме уведоми, че е освободил служителката на регистратурата, която е била дежурна по време на трагичния случай. Не е достатъчно. Необходимо е да се направи проверка дали това поведение не се дължи на организационни пропуски. По тази причина бяха назначени незабавни проверки от страна на РЗИ Враца и Изпълнителна агенция  “Медицински надзор”. 

Целта е да се установи има ли организационни пропуски
, вкл. направено ли е обучение за необходимостта от различно поведение в зависимост от спешността на ситуациите. В тази връзка ще бъде извършен одит и на всички спешни звена на болниците в страната за спазването на въведените изисквания по стандарта за Спешна медицина.

Освен това, разпоредих и преглед в спешен порядък на действащия стандарт, както и относно спазването на правилата за вътрешния ред и съответните протоколи за поведение. Целта е да се установи дали е необходима системна промяна, за да няма ситуации, при които пациенти, близки и ние като общество да се чувстваме безпомощни, защото бюрократични процедури са станали бариера пред противошоковата зала.

За резултатите от тези проверки българските граждани ще бъдат информирани, посочи Сербезова.

Относно искането на оставката й от лидера на политическа партия “Възраждане” като “морален акт”.

"Моралът е система от ценности. Да постъпиш морално означава да не вредиш на околните, а да им помагаш, с каквото можеш, и да ги подкрепяш. Моралният акт показва системата от ценности на конкретния индивид, т.е. моралът, който изповядва.

Моралният акт сам по себе си не може да бъде добър или лош, а показва същността на разбиранията, според които индивидът, правещ даден избор, живее. Моралният акт се извършва пред свидетели, което обосновава и решението ми да напиша настоящото изявление след призива на г-н Костадинов", заяви тя.

На първо място споделям ценностите да помагам, подкрепям, стабилизирам, както и да бъда част от екип със здрави морални устои. Морален акт не е да предавам доверието, което ми е гласувано. Морален акт е да опитам с всичките си сили и възможности да се справя с тежкото наследство, което заварих… Избирам да помагам дотогава, докато е необходимо, категорична е Сербезова.

Моралният акт може да покаже принадлежност към общността, но може да покаже и обратното. Морален акт, с който овластени към момента хора показват ценностната си система, са и действията на различни нива, целящи дестабилизиране на правителството във важен за страната момент, когато са нужни консенсус и разбирателство. Същото важи и за използването на една човешка трагедия за политически цели. 

Морален акт, който показва “ценности”, са и заплахите, които получавам от симпатизанти на една политическа партия. Определена ценностна система е и поведението, когато си поканен на среща в Министерството на здравеопазването, за да водиш диалог, вместо това да крещиш, обиждаш и размахваш пръст. 

Нима е морално да се заблуждава обществото за броя на смъртните случаи, асоциирани с употребата на ваксини? Или пък е морално да се тиражира заблудата, че ваксините не са изпитани в клинични изпитвания?

Всеки прави своите избори - моралният акт е избор, направен пред всички. Моят е не да говоря от трибуната и да използвам човешки трагедии за политически цели, а да създам организация, за да подобря системата, в която са натрупвани дефицити в продължение на десетки години. Това е моето морално задължение, заключи тя.