Американското издание National Interest в публикация на Дейвид Екс прави опит да разнищи загадката защо образци от руските най-модерни изтребители през февруари бяха два дни публично демонстрирани в Сирия.
 
Изданието цитира изказване на руския военен министър Сергей Шойгу от 25 май пред Военната колегия на МО, че са извършени „практически” изстрелвания на „перспективни многоцелеви тактически крилати ракети”.
 
NI обаче е категорично, че има достатъчно основания да счита обясненията на министъра за лъжа. Просто Кремъл иска да представи своите „невидими изтребители” в по-добра светлина, тъй като перспективата за тяхното масово производство става все по-малка.
 
Откакто първият екземпляр извърши първия си полет през 2010 г., в завода-производител са сглобени само 7 броя Су-57 за провеждан на изпитания. Очевидно ще е нужна още не една година, за да стане наистина боеготов.
 
Сега Су-57 все още няма много от проектираните видове електронно оборудване и сензори, той за сега не може да носи някои видове средства за поражение. Самолетът като правило се демонстрира пред публика с макети на бомби и ракети.
 
Централното командване на ВС на САЩ, осъществяващо контрол над въздушните операции на САЩ и съюзниците им в Близкия Изток внимателно следи полетите на руски самолети в региона. То обаче не възприело сериозно появяването на Су-57 в Сирия през февруари. „Присъствието на някакви нови самолети в региона не влияе на операциите на коалицията и ние не считаме, че те представляват опасност за самолетите на коалицията” – заявил в интервю за изданието Daily Beast представител на командването.
 
Три месеца по-късно последва изявлението на Шойгу. Изтребителите били изпратени в Сирия за „оценка на заявените възможности ... в бойна обстановка”.
 
Шойгу представил видеозапис от изстрелване на крилата ракета от бомбовия люк на Су-57. Според анализатори това е нова версия на ракетата Х-59 от 1990-те години.
 
Видеозаписът обаче с нищо не потвърдил, че стрелбата е в Сирия а не на някой отдалечен полигон в Русия.
 
Според експерта по руски военни самолети Том Купър пред Daily Beast, „би било твърде рисковано да се изпитва нова крилата ракета в Сирия. А ако ракетата се изгуби? Ако падне в Турция? Или в Ливан? Или в Израел?”
 
Според повечето експерти въздушните изпитания на Су-57 в Сирия са пропаганда. На нея просто не и достигат средства да доизгради самолета, но не иска да го признае.
 
Превод и редакция: БЛИЦ