Туристическият сектор, един от най-важните за българската икономика, ще се нуждае от месеци, за да започне да се възстановява, прогнозира пред Money.bg по Bulgaria on AIR Даниела Стоева, председател на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти.

"Туристическият сектор пое първата вълна и нашият сектор е в стрес още от началото на февруари. Вече сме в колапс", заяви тя.

Браншът има 12% дял в брутния вътрешен продукт през 2019 г., по данни на Министерство на туризма, и отговаря за около 11% от заетите. Без спешни мерки обаче, съкращенията ще са масови.

Скорошно проучване сред представители на индустрията показва, че към началото на март, преди въвеждането на извънредно положение в България, има 75% спад на туристическите услуги, а при конгресният туризъм 100% от събитията са отказани.

Заради липсата на приходи, 60% от анкетираните 1 000 туристически стопански субекта казват, че ще съкращават персонал. Процентът вече вероятно е значително по-висок.

Отделно, хотелиерско-ресторантьорския бранш отчита спад на продажбите от над 70% преди извънредното положение и 80% анулирани резервации. Тези числа вече са значително по-големи, като ресторантите бяха изцяло затворени.

Именно опасността от ликвидна криза тежи най-тежко на бранша, посочи Стоева. Заради това от сектора поискаха временна промяна в законодателството, която да отложи връщането на парите за резервирани почивки.

От Министерство на туризма и Комисията за защита на потребителите се очаква днес да обявят подобна мярка, според която потребителите ще получават ваучери за ползване с валидност две години при същите условия.

Премахването на този разход ще помогне на компаниите в бранша да се опитат да се задържат над повърхността.

Значителен проблем пред сектора е несигурността около епидемията. "Пред нас няма хоризонт, не знаем кога ще е краят и кога ще започне възстановителният процес.

Затова и в момента всякакви прогнози биха били спекулативни", казва Стоева. По думите ѝ, първото полугодие е загубено, но надеждите са възстановяването да започне от края лятото или началото на есента.

Стоева призова за адекватни действия на Министерство на туризма "този път", които да позиционират България като туристическа агенция на международните пазари.

Критика тя отправи и към Министерство на финансите. По думите ѝ, мерките, които държавата готви, поставя всички бизнеси в общ куп, докато реално всеки бранш има специфики и нужда от различни мерки. Сред исканията за туристическия бранш са разсрочено внасяне на ДДС за 12 месеца.