Винаги е изглеждало, че морските звезди са странни същества, лишени от глава и опашка. Но ново проучване, проведено от учени от Станфордския университет и Калифорнийския университет, променя нашето разбиране за тях.

Проучването, публикувано в списание Nature, показа, че морските звезди всъщност могат да се разглеждат като „глави“, пълзящи по морското дъно. Това откритие носи напълно нова перспектива към биологията на тези удивителни създания.

Вместо двустранната симетрия, открита при повечето животни, морските звезди и техните роднини бодлокожи, като морски таралежи и морски краставици, имат радиална симетрия и нямат ясно изразена глава и опашка.

Преди това някои учени предполагаха, че морските звезди имат ос от главата до опашката, която се простира отгоре надолу, или че всеки от техните лъчи представлява такава ос, но резултатите от ново проучване опровергаха тези хипотези.

Като част от изследването биолозите анализираха генната активност в различни части от тялото на морската звезда на различни етапи от нейното развитие.

Те също така използваха компютърна микротомография, за да изучат по-подробно формата и структурата на тези удивителни същества.

Оказа се, че генни подписи, свързани с развитието на главата, са открити в цялото тяло на морската звезда. Въпреки това, липсва експресия на гени, кодиращи тялото и опашката.

Изследователите също така установиха, че молекулярните сигнатури, обикновено свързани с предната част на тялото на животното, са локализирани в средата на всяка ръка на морска звезда.

Но когато се приближиха до краищата на лъчите, тези подписи стават все по-характерни за задната част на тялото. Тези открития ни принуждават да преразгледаме нашето разбиране за биологията на морските звезди.

Резултатите от проучването показват, че морските звезди могат да бъдат по-добре характеризирани като пълзящи по морското дъно глави.

Това е важно откритие за нас и то променя нашето разбиране за това как функционират тези удивителни същества.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук