С 11 на сто се е увеличила консумацията на безалкохолни напитки за деветте месеца на 2008 г., спрямо същия период миналата година. Консумирани са напитки в размер на 1358 млн. литра, което е с 140 млн. литра повече от същия период на 2007 г. Това сочи докладът на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България.
Консумацията на бутилирани води се е повишила с 10% и е нараснала с близо 56 млн. литра. За 9-те месеца българският потребител е изпил общо 587 млн. литра бутилирани води. Повишено е търсенето на натурални плодови сокове и нектари с 17%. Това е с близо 12 млн. литра повече от предходната година и е формирано основно от продукти произведени в България. Засилва се присъствието на сокове и нектари, внесени от вън. В момента на българския пазар се предлагат над 1000 вида от 60 марки плодови сокове и нектари на наши и чужди производители. Сравнително високи са продажби на газирани напитки, увеличението при които е с 9%. Консумирани са близо 47 млн. литра напитки в повече от м.г. Търсенето на напитките тип “кола” е нараснало с 16%, на тип ”портокал” с 18%. При напитките “лайт” продажбите са увеличени с 30%. Това потвърждава тезата, че потребителите търсят все повече напитки, алтернативни на калоричните, с цел поддържане на добро здраве и фигура. Увеличават се продажбите в по-големи разфасовки, които са по-удобни за консумация в дома. Това е основната причина цените на газираните напитки да се запазват като цяло на нивото от предходната година. В групите на напитките “студен чай” и “енергийни & спортни” ръстът за деветмесечието е съответно 58% и 54%. Увеличава се делът на продукти от двете групи, произведени в България. Благодарение на тях цените на продуктите, които се предлагат на пазара, се задържат на нивото от предходната година. Очакването е потреблението на глава от населението да скочи от 217 литра през 2006 г. на 245 литра в края на 2008 г. или с 12%, а общото потребление да достигне нива от 1850 млн. литра. /БЛИЦ