Американският президент Доналд Тръмп изпълни своята заплаха и не удължи отлагането на наказателните мита върху стоманата и алуминия, наложена на страните от Европейския съюз.

Този път Доналд Тръмп мина без традиционните си туити и гръмки изявления. Американският президент предостави на своя министър на търговията Уилбър Рос да обяви неприятната новина за европейците: отсрочката дадена на износителите от ЕС за новите мита върху стоманата и алуминия няма да бъде удължена. Така от 1 юни САЩ започнаха да облагат с 25% изделията от стомана и с 10% - от алуминий, пише в материал на Сабине Кинкарц от "Дойче Веле".

Това решение не беше неочаквано за европейците. През май представителите на ЕС многократно водиха преговори, за да се избегне търговския конфликт с американците. Но позициите на страните бяха прекалено различни: докато във Вашингтон намекваха за възможността за споразумение на двустранна основа с отделните държави, в Брюксел настояваха да се говори с ЕС като с един преговарящ и да се спазват правилата на Световната търговска организация /СТО/.

Американските уиски, мотоциклети и дънки ще поскъпнат

Представителите на ЕС предложиха на САЩ да започнат преговори за търговски преференции с американските компании в Европа, поставяйки условието за постоянно действащо отлагане на митата върху стоманата и алуминия. Вашингтон не се съгласи с тези предложения. Впрочем, Брюксел беше готов за това: еврокомисарят по въпросите на търговията Сесилия Малстрьом съобщи, че е подадено оплакване в СТО, а също така са въведени защитни мерки за европейските износители и ответни наказателни мита върху редица американски стоки. Според правилата на СТО, ЕС в момента разполага с 90 дни за приемането на ответни мерки, които попадат под определението "възстановяване на търговския баланс".

Вносът от САЩ в Европа може да поскъпне точно толкова, колкото са разходите на европейската индустрия заради американските действия. В Брюксел подчертават, че защитните мерки на европейците не са просто ответна мярка, а имат политически характер. Така например, обявявайки американското уиски, мотоциклети и дънки като стоки, които ще бъдат засегнати от новите мита, в ЕС избират именно продукцията на тези американски щати, в които управляват републиканците. Предполага се, че техните губернатори трябва да повлияят на избрания от републиканците президент Тръмп.

Дали тези сметки ще се оправдаят? Президентът на Федералния съюз на германската индустрия Дитер Кемпф предполага, че "американският президент ще въведе в отговор още по-големи наказателни мита – и именно това внушава най-голям страх". Както каза по-рано американският министър на търговията Уилбър Рос, ако има по-нататъшна ескалация на търговския конфликт, това ще бъде единствено и само в резултат на ответните мерки от страна на ЕС.

25% върху европейските автомобили

Доналд Тръмп вече заяви, че обмисля да оскъпи вноса на европейските коли в САЩ. Той мотивира това с факта, че такива ключови отрасли, като производството на автомобили и части за тях, са от критично значение за "националната икономика". По тази причина стопанинът на Белия дом вече е поръчал на министъра на търговията да провери дали има основания за въвеждането на защитни мита и в автомобилната индустрия. Коментирайки тази новина, германският министър на външните работи Хайко Маас заяви, че е напълно очевидно", че тази мярка е насочена срещу германските производители на коли. Той разказа пред журналисти в Берлин, че след въвеждането на митата върху стоманата и алуминия той се е обърнал към своя американски колега, държавния секретар Майк Помпео със следния въпрос: "Майк, ти наистина ли искаш сериозно да ме убедиш, че германските коли нарушават интересите на американската сигурност? Точно обратното, германските коли правят улиците на американските градове по-безопасни".

Нито един Мерцедес на Пето авеню

Нищо не е известно за отговора на Помпео, но е известно, че Хайко Маас, въпреки шеговития тон на това изказване, се отнася изключително сериозно към положението. Протекционизмът в момента доминира в подхода на Вашингтон към всеки проблем. Както отбеляза Маас, "външнотърговският баланс се превърна в крайъгълен камък в световната политика".

Но за Германия външната търговия не се свежда само до това, че в крайна сметка обемът на износа и вноса да се изравнят и балансът да бъде равен на нула. Външната търговия е важен двигател на германската икономика. Тя е стимул за инвестиции и създава нови работни места. А за това е "необходим функциониращ световен пазар, основаващ се на ясни правила", посочи Маас. Но именно тези правила в момента са поставени под съмнение от САЩ. В централите на германските автомобилостроителни компании вече царува тревога. До неотдавна те успяваха да продадат в САЩ до 480 хиляди коли.

Според изказванията на Тръмп, новите мита върху колите могат да достигнат до 25%. За сравнение, сега митата върху вноса на европейски автомобили в САЩ е равен на 3%, а на американските, внасяни в Европа – 10%. Впрочем, американският президент дори и не крие, че е взел на прицел не просто в европейските автомобили, а именно германските. По време на визитата си в САЩ през април 2018 г. френският президент Еманюел Макрон Доналд Тръмп му заявил, че ще продължи със своята политика до тогава, докато на Пето авеню в Ню Йорк не престанат да карат Мерцедеси. Най-малкото така думите на американския президент бяха предадени от изданието на германските бизнес кръгове "Виртсшафтсвохе", което се позоваваше на анонимни дипломати от Европа и САЩ.