Анализатор предсказа какво правителство с тройна коалиция ще управлява след 11 юли
Едва ли партиите ще въведат драматична промяна, по-скоро ще утвърдят тенденции, смята доц. Стойчо Стойчев
- Г-н Стойчев, ще има ли значителни промени в партийните листи за тези избори?
- Едва ли партиите ще въведат драматична промяна, по-скоро ще утвърдят тенденции. При Патриотите се търси т.нар. селебрити вот - номинират популярни хора, а не толкова партийни кандидати. Очаквам и в ГЕРБ тази практика да се разшири.
Въпросът с местата в листите на лидерите стои пред БСП заради обединението, което Корнелия Нинова прави. Лидерите на коалиционните партии ще трябва да се появят в листите на избираеми места, което ще обезсърчи активистите по места - много трудно ще влязат в тези къси листи, където на челните места са се наредили лидерите.
- Може ли да видим "Има такъв народ" първа сила на 11 юли?
- Малко вероятно е това да се случи. Електоралният потенциал на "Има такъв народ" е в интервала от 400 000 до 700 000 гласа. Това са хората, които през последните 30 години са гласували за такъв тип политически проекти.
На 4 април ИТН получи 550 000 гласа. Ако успеят да се мобилизират, могат да увеличат резултата си до максимум 700 000 гласа. А падането на ГЕРБ под тази бройка не фигурира и в най-песимистичните досегашни прогнози. Ако обсадата, в която са, мобилизира ГЕРБ, те могат да запазят резултата от 800 000 гласа или малко повече. Ако тези оценки са верни, няма как ИТН да бъде първа политическа сила.
Впрочем на самите тях не им трябва да са първи. Такъв тип популистки партии са популярни в опозиция, но бързо губят популярност в управление. Сириза в Гърция е типичен пример.
Негативно влияние за ИТН ще има и фактът, че гласувайки за Слави Трифонов, хората получават Тошко Йорданов. Сега това ще стане съвсем видимо.
- Ще успее ли широкото обединение около БСП да ги изтласка нагоре от третата позиция?
- Както на предните избори второто място на Трифонов беше функция по-скоро на лошото представяне на БСП, на тези избори дали БСП ще е втора или трета сила, зависи от представянето на Трифонов.
При Корнелия Нинова възможността да разширява електоралната база е силно ограничена. Механичният сбор, връщането на хора като Румен Петков обратно в листите едва ли ще помогне. Прибирането им обратно в БСП трябваше да се случи преди 2 години - сега е закъсняло и няма да произведе очаквания резултат.
- Ще видим ли Жан Виденов депутат?
- Не ми се струва вероятно Виденов да се появи в следващия парламент. Жизнеспособната алтернатива вляво не е ретро алтернативата на старите муцуни, която разчита на русофилството. Стабилна лява алтернатива могат да са младите проевропейски настроени социалисти. Партии като на Виденов са демографски ограничени електорално във все по-свиващ се сегмент възрастни гласоподаватели.
У нас хората гледат повече лидерството, лицата. Виденов не е демонизиран въпреки икономическия крах при неговото управление. Но това не означава, че ще гласуват за него. В България харесваме новите лица, новите модели. А да претендираш за модерност и да вадиш от нафталина лица като Бойко Рашков и Жан Виденов - няма как да се случи.
- Може ли партията на Васил Божков да е голямата изненада в 46-ия парламент?
- "Българско лято" имаше потенциал да влезе, но след влизането на Божков в списъка по закона "Магнитски" вече е много малко вероятно. Включването му в черния списък прави дори живеенето му в Дубай проблематично. Скоро той може да търси алтернативен подслон, а подобни убежища са твърде малко и твърде неудобни за правене на политика.
- Как санкциите, наложени от САЩ на неколцина българи, ще повлияят на нагласите на българите месец преди изборите?
- Не смятам, че това е намеса на американците в нашите избори. Те предварително са уведомявали българската страна, ясно е било кои лица ще бъдат включени в този списък. Санкциите ще се използват, разбира се, в реториката най-вече на т. нар. партии на протеста, за да се уязвява ГЕРБ с внушението, че едва ли не американските власти разобличават управлението на ГЕРБ не просто в скрита коалиция с ДПС, а и в тежки корупционни практики.
Така ще се създава впечатление, че президентът и формираната около него политическа коалиция са вид алтернатива на досегашния модел. Те не са такава алтернатива, а просто искат да заменят едни хора с други. Служебното правителство го показва - не се занимава със структурни, а с персонални промени.
А изчегъртването, което прокламират опозиционните политици, има за цел да смени хората, но не модела. И служебното правителство, и президентът, Демократична България, БСП, ИТН говорят за персонални смени, без да пипат уредбата в държавата. Големият проблем на тези хора с модела "Борисов" е в това, че не те са в положение да разполагат със същата власт.
- Може ли от американските санкции да последват фатални последици - например Брюксел да ни намали или дори да ни спре еврофондове?
- Не, целта на тези санкции е да влияят персонално на засегнатите физически лица и фирми, тъй като ограничават много силно техните възможности да правят бизнес. Докато институционално за България това не може да доведе до драстични проблеми, дори имиджови. Европейските партньори познават ситуацията в България в дълбочина.
А на позицията на американските институции в Западна Европа не се гледа както у нас, като на мнение „от много високо място”, както казва ген. Атанас Атанасов.
САЩ за Западна Европа не са чак толкова високо място, колкото за някои от българските политици. Да не забравяме и скандала, който тече в момента в Западна Европа -разследването на датските власти, което доказа, че американските служби са подслушвали европейски политици, включително канцлера на Германия. Това подкопава допълнително авторитета на американската страна сред западноевропейските лидери.
А скандалът със санкциите вероятно ще се забрави доста бързо - поскъпването на битовите сметки вълнува много повече хората от закона "Магнитски".
- Ще се справим ли с машинния вот?
- Вероятно спешно ще се платят допълнително пари. Проблемът е чисто търговски - доставчикът иска по-висока цена. А на изборите хората ще си помагат за гласуването - виждал съм как бабите си помагат в моята секция с машинното гласуване. А за тайната на вота ще следят наблюдатели, ще има и видео наблюдение. Ще видим много куриозни ситуации. Надявам се поне да намалеят сгрешените бюлетини и протоколи в резултат на механизацията.
- Може ли служебният кабинет да стане редовен след изборите?
- Може, ако се формира управляващо мнозинство в синхрон с действията на президента Радев, което да номинира г-н Янев за премиер, а той внесе такъв състав на кабинета. Предполагам, че част от служебните министри могат да намерят място в следващ кабинет.
В момента някои от тях работят активно, трупат заслуги. Но това върви със задължителното условие да се формира пропрезидентско или близко до г-н Радев мнозинство в парламента, с основни фактори партиите на протеста и БСП. Ако се формира мнозинство около ГЕРБ, е ясно, че този кабинет ще отиде в историята, както и персоналните назначения, които правят в момента.
- Сигурен ли е вторият мандат на президента Радев?
- Президентските избори са доста опасни за прогнозиране. През 2016 г. се говореше, че и магаре да издигне ГЕРБ, то ще стане президент. Не стана така. Възможно е нещо да се случи, и то в последния момент, което да промени акцента.
Ето и Кубрат Пулев се включва в политическата битка. Ако беше го направил преди мача с Кличко, със сигурност щеше да бъде избран ако не за президент, то поне за кмет на София. Смятах, че Пулев ще се появи на кметската надпревара в София през 2015 г. Тогава беше много удобна аналогията с Кличко - кмет на Киев. А и е много по-лесно такъв спортист да бъде избран за кмет, отколкото за президент, където хората очакват друг тип излъчване.
Трябва да видим и кого ще подкрепят ГЕРБ. Възможно е да не издигат собствен кандидат, а да подкрепят силна фигура - Пулев например. Може пък моделът да сработи.
Ако Радев конструира кабинет в 46-ия парламент, това може да му изиграе лоша шега за президентските избори - ще се задейства българският рефлекс:
Да не даваме цялата власт на един!
- Ако ГЕРБ бъде изчегъртан, какъв модел ще го замести?
- Ще го замести моделът на тройната коалиция. Моделът на ГЕРБ е подобен на модела "Софиянски - Борисов" се стремеше да инкорпорира всички в управлението - и тия, които го критикуват, и тия, които го мразят. Докато моделът на тройната коалиция е мнозинство, което ще реализира нещата на квотен принцип.
Такъв тип модел очаквам да видим - парцелиращ. А това води до невъзможност да се реализират по-мащабни проекти - веднага възникват спорове за парите.
Но българинът не избира рационално като западняците, а емоционално. Затова независимо как финансово е по-добре за държавата, може да се окажем с парцелирано управление.
Доц. Стойчо Стойчев е завършил политология в Централния европейски университет в Будапеща. Преподава „Анализ на политически риск“ в катедра „Политология“ на Софийския университет. Ръководител на Лабораторията за изборни системи и технологии (ЛИСТ). Изследванията му са в областта на политическия риск, корупцията, организираната и битовата престъпност.
Последвайте ни
10 Коментара: