Мътна сделка за 44 млн. лв. хвърли втория най-голям град в страната – Пловдив, в транспортен хаос.

Пътници се лутат между спирките, автобуси чакат с часове, колоездачи пропадат в пропукани алеи. Това са бакиите на бившия кмет Иван Тотев, които сегашното ръководство на града, начело с градоначалника Здравко Димитров, трябва да оправя.

Вече четвърта година градът под тепетата, където официално въздухът е най-мръсен в ЕС, очаква нормален и бърз градски транспорт.  Вместо това в мръсната пловдивска мъгла са потънали 44 млн. лв., изхарчени до стотинка, светофарите работят както и когато си искат, а таблата буквално лъжат пътниците от всяка спирка.

Трафикът е кошмар, но изпълнителят с чисто сърце и горещи ръце си е прибрал парите, без някой да му каже и копче. „Опитваме се да реанимираме един труп", заяви наскоро новият зам.-кмет Тодор Чонов. Бившият шеф на полицията в Пловдив е натоварен от Здравко Димитров да ръководи транспорта. Само че трупът не е умрял от естествена смърт, а си е чисто убийство. А прокуратурата трябва час по-бързо да се сезира, ако не иска труповете от катастрофи в Пловдив да се множат всеки ден.

„Има констатирани нарушения, извършени от длъжностни лица, касаещи електронната система за таксуване. Данните са предоставени на разследващите органи", каза Чонов. И на практика потвърди, че близо 20 млн. лева са платени от предишното общинско ръководство за неработеща електронна система. „Ще направим всичко възможно тя да тръгне. Но се натъкваме на огромни технически проблеми", призна той.

Иначе през 2015 година всичко изглеждаше розово. Местната власт избра испанската фирма „Индра системас“ за изпълнител на електронната система за таксуване и онлайн информацията за пътниците срещу 19 570 062 лв. с ДДС. Срещу това на 10 февруари 2016 година пловдичани трябваше да пътуват комфортно с 12 вида транспортни карти. Уви. Това не се случи нито през февруари, нито през паметния 1 април, когато кметът Иван Тотев буквално излъга съгражданите си, че проектът ще заработи.

Почти пет години по-късно Пловдив е като Бейрут

Хората се страхуват да излязат с колите си, за да не попаднат в огромни тапи. Рейсовете стоят като паметници по светофарите, а таблата могат да заминават за скраб.
Следите от убийството обаче явно са заметени под килима. Тези дни се разбра, че фирмата, монтирала табелите по спирките, е фалирала. „Омега сървис" е била наета като подизпълнител на испанската „Индра Системас".

Очевидно в общинската администрация никой не знае езици. Иначе щеше да се зарови в разследванията срещу испанското дружество, публикувани във всички световни вестници.
„Индра“ е обвинявана, че използва платени лобисти и политици, за да получава поръчки на завишени стойности в Испания, Ангола и Зимбабве. На "Индра" няколко пъти са налагани финансови санкции, като най-голямата - от 13,5 млн. евро, е за участие в картел при предоставянето на услуги за обработка на данни на публичната администрация в Испания и община Мадрид.

Пет години по-късно от фирмата няма ни вест, ни кост. Испанците си стоят на топло в южни дестинации.  Следите на подизпълнителя пък трябва да се търсят в дебрите на офшорки от Люксембург и Маршалските острови. Управителят Емануел Василакис  напусна България и сега новата власт може да гони само Михаля.

Кой уши дървения костюм на транспорта?

Според договора, подписан от Иван Тотев, транспортния проект трябваше да заработи на 10 февруари 2016 г. В противен случай общината е длъжна да търси неустойки за 8 млн. лева.
Това вече е невъзможно, след като протоколите са подписани без забележки от страна на възложителя (общината).

Под всеки протокол стои подписът на ръководителя на проекта Борислав Кръстев, бивш шеф на „Организация и контрол по транспорта" в общината.
От известно време той не отговаря на телефонни обаждания на журналисти, за да обясни защо го е направил или така му е било наредено.

На 20 ноември 2015 г. Кръстев е подписал констативен протокол, че са проведени тестови изпитания на системата за транспорта. И всичко е отчетено като успешно.
Месец по-късно са одобрени исканите за възстановяване средства до прага от 90% на безвъзмездната финансова помощ за междинни плащания. Тогава в нито един автобус не е въведено електронното обслужване. Електронни карти и билети не са пуснати в продажба. Автоматите по спирките и до ден днешен не функционират.

Куриозното е, че на 16 и 17 февруари 2016 г. е извършена проверка от управляващия орган по Оперативна програма „Регионално развитие". Тогава представител от МРРБ е бил заведен в Центъра за управление на градския транспорт, след което го качили в един рейс и го разходили из града, като успели да го излъжат, че системата работи.
Повече от 3 години и половина след това ученици, студенти, пенсионери и инвалиди продължават да се редят на опашки пред гишетата за обикновени карти, защото монтираните автомати по спирките не издават електронни.

„Умните светофари", които са част от транспортния проект, вместо да облекчат движението в Пловдив, докараха още по-големи тапи и задръствания. Над 6 млн. лева са вложени за оборудване на 50 кръстовища в Пловдив с нови светофарни уредби, които трябваше да разтоварят движението.

Велоалеите в Пловдив, изградени за 12 млн. лв., трошат крака. Оказва се, че на много места настилката по тях е напукана и деформирана, което крие риск за колоездачите.
Сега на ход са отговорните институции, които най-после трябва да влязат в ролята си и да отговорят на въпроса целесъобразно ли са похарчени парите по Транспортния проект и дали бившият кмет и подчинените му не са ощетили българските и европейските данъкоплатци, като са подписвали документи, за които има съмнение, че са с невярно съдържание.   

Новият главен прокурор Иван Гешев и шефът на КОНПИ Сотир Цацаров вече заявиха, че няма да цепят басма на никого и ще атакуват всеки, който гази закона.  А тръгнат ли по пътя на парите, кой знае какво още ще излезе от пловдивските потайности?