Скандалът, разразил се с евросубсидията за фирмата на Митко Димитров-Пайнера, влезе в полезрението и на специалиста по пиар Ива Екимова. В личния си блог тя обстойно коментира казуса, позовавайки се както на международната практика, така и на личния си опит в сферата на публичните връзки.
Предлагаме ви <a target="_blank" href="https://ivaekimova.blogspot.com/2013/01/blog-post_20.html"><strong>целия текст с позицията на Ива Екимова</strong><strong>, публикуван в личния й блог в края на миналия месец</strong>.</a> <br /> <br /> <br /> Случаят Пайнер показа много трески за дялане в окото на клетата ни, сиромашка демокрация. На мен, като специалист, ми доказа за пореден път, че от всяко дърво ПР не става. В корпорация от ранга на Пайнер медия с офиси и складове в 7 града в страната, основният информационен повод не са само новите клипове, песни, концерти, гаджета, силиконови похождения и други творчески усилия на певците от каталога. В дейността на едно дружество с 23 годишна история, както и в живота не се случва само едно действие. Когато говорим за комуникации &ndash; всичко е от значение. Една от основните задачи на дисциплината ПР е да гради репутация. Според Британския институт ПР са:<br /> <br /> Целенасочени, планирани и постоянни действия за установяване и поддържане на разбирането между организацията или субекта на PR и неговата публика. <br /> <br /> И това е едно от 600-те определения, които стоят зад понятието public relations (публични връзки). Всеки колега, работейки на полето на комуникациите би добавил поне още 10 определения за ПР. Да надникнем зад етимологията на словосъчетанието. Публични, означава общодостъпни, обществени, правя ги публично достояние. В по-широка трактовка прибавям и прозрачни. А прозрачни комуникациите е нужно да бъдат, за да се избегнат всякакви рискове скритата информация да ни изиграе лоша шега, както и стана. Връзки (relations) в този смисъл са отношения. Това означава, че публичните връзки са форма на отношения със заинтересованите от дейността на дадена компания лица. Това включва и държавата, и публиката, не само тази по концертите, интелектуалците, творците, и медиите. В отношенията постоянният разговор, основан на искреност и прозрачност дава възможност за обмяна на информация, постигане на разбиране и одобрение. При поддържането на отношенията, възникването на недоразумения е нещо нормално, но и преодолимо. Когато сме наясно със случващото се с другите, ние сме склонни да проявяваме разбиране. Същото е и в публичните връзки. Поддържане на отворен и чист комуникационен канал ни позволява да постигнем информираност на медиите и обществото, което не винаги води до медийно отразяване. За сметка на това се превръща в превантивен фундамент, особено важен в кризисна среда.<br /> <br /> В случая Пайнер Медия, корпорацията, която има близо 23 годишна история би следвало да има комуникационен наръчник, който ясно да показва способите за поддържане на отношения с медиите и публиките. Подобен наръчник е чернова, която в забързаното ежедневие може да се превърне в спасителен пояс. Далеч съм от мисълта за самоцелно, хейтърско критикарстване. Просто си мисля, че в работата на всеки специалист по комуникации може да се разиграе епизода &bdquo;Каква я мислехме &ndash; каква стана&rdquo;. Имидж и репутация се градят дълго, но за сметка на това трудно, а възможността да бъдат съсипани се появява със скоростта на лятна буря. Алтернативата след това, всичко да бъде чисто и измито, е по-скоро химера. Това е причината към връзките със заинтересованите лица да се отнасяме изключително осторожно.<br /> <br /> За 23 години в Пайнер медия, вероятно има значителни събития, инвестиции, развитие и новини. В продуктовия сайт на Пайнер развитието на корпорацията е описана по години и аргументирана с дейности. Бегъл поглед в раздел история показва, че това е един затворен производствен цикъл, разработил медиен подход и рекламно ноу хау, а щом е така, това вече е комуникационен повод. Ако се върнем назад в медийното отразяване на Пайнерския живот, отвъд силикона, вероятно ще открием факти, които осветляват вътрешния живот на компанията. Ако не намерим такива &ndash; толкова по-зле. Ето една от причините да се стигне до криза. Превъртаме колелото на демократичната ни история напред за да стигнем до злополучната криза, в която нищо не подозирайки Пайнер изпадна. Самото кандидатстване по проект за отпускане на евросредства вече е повод да потърсим медиите. Не за да се перчим, а за да си създадем почва за прозрачно информиране и превенция на криза. В случай, че изпълнителния директор не иска да се показва в медиите, не се тросваме сърдито, отказвайки да предприемем конкретни действия. Запретваме ръкави и се опитваме да намерим друг начин. Сред едно от стотиците определения за ПР откривам следното: представяне на истината, така че да получи общественото одобрение. Това не означава изопачена. Специалистът по комуникации винаги работи с истината. <br /> <br /> Press trip е един от инструментите, който би трябвало да зарадва медиите. Да осигурим транспорт до централата в Димитровград, където да посрещнем ресорни журналисти с кафе, добро и усмихнато отношение, да ги разведем, за да им покажем постигнатото за 23 години работа, както и хората-най-важния ресурс на всяка корпорация. В прес трипа най-ясно и прозрачно могат да се извлекат позитивите от дейността на компанията. Инструментът позволява медиите да си създадат впечатление от първа ръка за случващото се, да излязат от стагнираната среда на редакциите и да видят как работи бизнеса. Това оставя трайни впечатления. Едновременно с това е добра възможност да се представят бъдещите творчески и финансови планове на компанията. <br /> <br /> Одобрението на брилянтно написания проект за кандидатстване по оперативна програма &bdquo;Конкурентоспособност&rdquo; е просто още един информационен повод. След като сме посели семената на познанието на медийната почва, значи сме започнали да възпитаваме разбиране по отношение на дейността. 3 197 324 BGNсубсидия, от които 1 279 091 BGN собствено финансиране не са нещо срамно. Поне по моите разбирания. Защо тогава да го крием. Тук фокусът е върху комуникационната стратегия, а не върху способите и начините за домогване до подобно финансиране. Пресконференция, представяне или изпращане на пресрелийз до медиите са само част от способите, с които можем да направим постиженията си медийно, а от там и обществено достояние. Информация, която съдържа пълните данни за проекта, за стойността му, за участието на държавата и направленията, в които ще бъде разходван под зоркото око на мониторинга &ndash; задължителна част от всеки европроект, вече е антикризисна ваксина. <br /> <br /> Двадесет години на полето на комуникациите ме увериха, че постоянната връзка с медиите, предварителното тиражиране на информацията, особено когато почива на числови аргументи от такъв евро мащаб, води до отразяване далеч от окото на скандалния ураган, който неминуемо се разразява, ако оставиш обществеността или медиите сами да стигнат до &bdquo;тайната&rdquo;. Убедена съм, че намерението на Пайнерската управа не съвпада с прикриването на информация от такъв характер, но пък и честно казано не й е работа. Прозрачното информиране дава възможност и да се отбележи ролята на държавата, като фактор в развитието на частния бизнес. Независимо дали на практика това така или не. В документацията на проекта ясно се вижда, че държавата участва с финансиране. В другия случай остава риска да предизвикаме държавния гняв или по-лошо-бойкот. Единствената неприятност в разглежданата история е в космическата невъзможност да върнем времето назад. Гърнето се търкулнало и е цопнало в най-калната локва. Какво правим? Следваме стъпките, описани в наръчника ни по ПР, раздел криза. Нямаме такъв &ndash; лошо. Тогава се мобилизираме бързо и прилагаме познанията по кризисен ПР:<br /> <br /> 1. &ldquo;Един глас&rdquo;, който се чува ясно и сред възможно най-много представители на медиите. Иначе казано в организацията се поддържа една и съща информация за случилото се, като не се допускат противоречиви данни, създаващи условия за слухове.<br /> 2. Пълни и бързи разкрития, без поемане на вината. Особено важно е да не се закъснява с даването на информация за случилото се, защото това може да се окаже фатално за организацията. Затова максимално бързо се дава цялата налична информация, касаеща ситуацията, без обаче да се поема вина.<br /> 3. Позитивно &ndash; информацията се представя позитивно и обективно.<br /> <br /> Уви, нищо от това не се случи. Преди да се чуе Пайнерския глас всички заинтересовани се упражниха в анти и про Пайнерско говорене. Липсата на информация само подхрани развихрилия се скандал. Мълчанието или подбраното медийно оправдаване са още по-страшни от опита за &bdquo;корпоративно&rdquo; говорене тип &bdquo;Спечеленият от нас проект за 3,2 млн лева ще ни позволи да осъществим инвазия на нашата музика по света&rdquo; до жълтото цупондерене: &bdquo;...отказвам се от еврпарите&rdquo;. Да не говорим, че към 17-ти януари, последната публикация в раздел новини от сайта на Пайнер медия е с дата 7-ми януари. &bdquo;Всяко чудо за три дни&rdquo; би казал народът. Това, обаче е срамно, защото за пореден път показва, че част от корпоративната, както и част от институционалната комуникация действат хаотично, непрофесионално и непрозрачно.<br /> <br /> Нужни са задълбочени познания и фокусирана работа. Разбира се, че всичко ще отмине. Естествено, че Пайнер медия е имал консултант по европроекта. Сигурно е, че никой, никакви пари няма да връща. Ясно е, че опозицията ще придаде политически краски на скандала. Интелектуалците ще помрънкат, гражданите ще се възмущават, певиците ще си пеят, а кервана ще си върви. А можеше да не е така! Какво да се направи от тук нататък е казус, който ще обсъдя със студентите си. Убедена съм, че колегите - специалисти по комуникации имат своите версии.<br /> <br /> Освен, че всички чуха що е то еврофинансиране и има ли почва у нас, се постави един несъществен, но болезнен за мен въпрос. Какво точно работи ПР-а? Крайно време е да поставим професионална удивителна на работата си! Създаването на стойности и позоваването на добри бизнес практики е тема на друг материал. Навярно от опит народът е казал: &bdquo;от всяко дърво свирка не става&rdquo;. Същото се отнася за калинките и ПР-а.<br /> <br /> <br /> <br /> <br />