Физикът от Института по астрономия с Национална астрономическа обсерватория при БАН Пенчо Маркишки в интервю за „Фокус“ за астрономическите явления през декември 2020 г.

- Г-н Маркишки, влязоха в сила противоепидемичните мерки. Какво бихте казали на любителите на астрономията и тези, които имат нужда от нещо интересно. Какво могат да видят в близките дни?
-  Днес на 30 ноември ще има лунно затъмнение от полусянката на Земята, което ще бъде видимо от Азия (без Арабския п-в и Западна Индия), Австралия, Тихия океан, Северна Америка, Южна Америка, Атлантическия океан и Арктика. Максималната фаза на затъмнението ще е в 11:43 ч. българско време, но от нашата страна явлението няма да се наблюдава.

Това затъмнение предхожда с близо половин месец пълното слънчево затъмнение на 14 декември, което ще се наблюдава от Чили и Аржентина. Пълна фаза с максимална продължителност 2 минути и 10 секунди ще може да се наблюдава от провинция Рио Негро, Аржентина.

- Разкажете ни нещо повече за тези явления.
 - Тези две явления принадлежат към един т.нар. сезон на затъмненията (eclipse season), който трае 34 дни. Всяка година настъпват два такива сезона, през които се случват 2 или 3 затъмнения през около 14 дни (например лунно и слънчево, или лунно, слънчево и отново лунно). Сезоните на затъмненията настъпват през интервал от 173 дни, т.е. малко по-кратък от 6 месеца, поради което най-общо казано затъмненията се изместват бавно към по-ранни дати във всяка следваща година.

-  Напоследък се появяват новини за астероид на близо до Земята. Какво знаем за него и кога ще бъде близо?
- На 1 декември около 10:47 ч. българско време, скоро откритият астероид 2020 SO от тип Аполо, с размери оценявани между 4.5 и 10 m, ще премине смущаващо близо покрай Земята – на разстояние около 50 500 km.

Това не е много по-далеч от височината на орбитите на геостационарните спътници. Такива близки преминавания на астероиди покрай нашата планета са сравнително редки и основателно будят известно безпокойство веднага след тяхното откриване. Въпреки късата дистанция (около 0.13 разстояния Земя – Луна), 2020 SA няма да се сблъска със Земята.

- Какви други небесни явления предстоят докрая на годината?
-  В нощта на 13 срещу 14 декември ще се наблюдава максимумът на метеорния поток Геминиди. По-точно той ще настъпи около 02:50 ч. българско време, когато при ясно небе ще могат да се наброят около 120 метеора за час.

Препоръчително е желаещите да наблюдават явлението да направят това от място, достатъчно отдалечено от нощните светлини на градовете. Геминиди е най-интензивният метеорен поток през годината, надминаващ по активност дори популярните Персеиди през август.

Потокът се поражда, когато Земята преминава през метеорни роеве (облаци от космически частици), отделящи се в пространството от астероида 3200 Фаетон. Всяка година нашата планета преминава през тези метеорни роеве от 4 до 17 декември, когато са активни Геминиди.

- Кога настъпва астрономическата зима?
-  На 21 декември в 12.02 ч. посрещаме астрономическата зима. Това е най-късият ден в годината, траещ само 9 часа и 2 минути за географската ширина на София. На тази дата Слънцето ще премине през точката на зимното слънцестоене в съзвездието Стрелец.
В момента Слънцето навлиза в съзвездието Змиеносец, което астролозите отказват да възприемат като тринадесета зодия, въпреки че строго погледнато това е факт. Тази година Слънцето навлезе от Скорпион в Змиеносец на 29 ноември в 18 ч. и ще напусне пределите на това съзвездие, навлизайки в Стрелец, на 18 декември в 2.00 ч.

На 21 декември ще се случи дългоочакваното от много астрономи любители т. нар. голямо съединение на планетите Юпитер и Сатурн. То ще изглежда като голямо видимо сближаване на двете планети – до ъглово отстояние едва 6 дъгови минути. Такова явление се наблюдава веднъж на около 20 години. Вечерта на 21 декември двете планети и техните спътници ще могат да се наблюдават заедно в окуляра на телескоп при голямо увеличение – около и над 400 пъти, което ще бъде забележителна атракция

Явлението ще бъде видимо и с невъоръжено око, ниско над югозападния хоризонт веднага след свечеряване (около 18:15 ч за София).