НАТО се върна към доставките на Киев на изтребители МиГ-29 и F-16, които са на въоръжение в страните от Източна Европа.

Това стана, след като Алиансът призна "колосалния ефект" от руските ракетни удари върху енергийния сектор на Украйна. Ще помогнат ли тези самолети на Киев да защити небето на страната, кой ще ги управлява и ще могат ли полски пилоти в униформи на пилоти от ВВС на Украйна например да управляват тези изтребители?

Лидерите на НАТО се върнаха към идеята да доставят на Украйна изтребители МиГ-29, както и по-модерни американски F-16. Това съобщи за “Блумбърг” във вторник бившият главнокомандващ на Обединените въоръжени сили на НАТО в Европа, пенсионираният адмирал от ВМС на САЩ Джеймс Ставридис.

„Ръководителите на страните от НАТО отново обсъждат възможността да предоставят на Киев съветски изтребители МиГ-29 (Полша по-рано заяви готовност да ги изпрати в Киев) или дори многофункционални и лесни за усвояване американски F-16, които са в изобилие“, пише Ставридис.

Адмиралът припомня, че Северноатлантическият алианс се е отказал от този план в първите дни на конфликта, но сега призовава за връщане към този въпрос и увеличаване на помощта за Киев в ПВО.

„Украинският президент Владимир Зеленски, разбира се, иска НАТО да наложи забранена за полети зона над страната и често призовава Запада да „затвори небето“ на Украйна. Най-вероятно той ще получи системи за ПВО “Железен купол” и “Пейтриът”, а също така, вероятно, и тактически изтребители”, смята Ставридис.

Той подчертава, че засега превъзходството във въздуха е на страната на руските ВВС, които освен всичко друго са получили и сериозен боен опит в Сирия.

Представителите на НАТО наистина отново разглеждат възможността за прехвърляне на изтребители МиГ-29 и F-16, принадлежащи на Полша и САЩ, в Украйна, за да „затворят небето“. НАТО реши да преразгледа позицията си след началото на масираните ракетни атаки срещу Украйна. Отбелязва се, че украинската ПВО не може да се справи с такъв брой ракети и дронове, а украинските ВВС значително отстъпват на руските сили.

„Даването на повече инструменти на украинците да затворят собственото си небе може да бъде ключът към руснаците да започнат евентуално преговори, вероятно още в началото на пролетта“, пише “Блумбърг”. Военните анализатори не смятат подобни публикации за блъф. „Вероятно НАТО наистина ще започне да прехвърля на украинските ВВС изтребители, принадлежащи на Полша и САЩ.

Сега въпросът е колко дълго ще продължи спецоперацията: колкото по-дълго продължава, толкова по-често ще чуваме за нови доставки на НАТО в Киев. Докато се водят боевете в Донбас, НАТО ще снабдява Украйна с всичко, което може“, обяснява Игор Коротченко, главен редактор на списание „Национална отбрана“.

„Но заедно с прехвърлянето на изтребители МиГ-29 НАТО ще трябва да помисли и за обучение на украински пилоти, а това обучение отнема месеци. За МиГ периодът на обучение е по-кратък от този за F-16. В идеалния случай са нужни година и половина-две, за да се научат как да контролират такива изтребители. Но е напълно възможно да се подготвят и за осем-девет месеца “, добави експертът.

От началото на руската специална операция Зеленски многократно е призовавал НАТО да „затвори небето“ над Украйна, както и да ѝ достави модерни системи за ПВО и бойни самолети. Полша обяви още през март, че е готова да изпрати своите МиГ-29 в Киев в замяна на западни изтребители с подобни характеристики. Но Варшава отбеляза, че такова решение трябва да се вземе на ниво НАТО.

Тогава Белият дом отговори, че прехвърлянето на МиГ „може погрешно да се възприеме като ескалация“ и освен това няма да повлияе на ефективността на украинските ВВС.

Според официалните данни ВВС на Полша имат в арсенала си 30 съветски изтребителя МиГ-29, 48 американски F-16 и 32 съветски Су-22.

Според руските експерти основното няма да бъдат самите доставки, а броят на самолетите, които НАТО ще прехвърли на Украйна. „Получаването на около тридесетина полски изтребители МиГ-29 от всяка серия теоретично ще позволи на нашия враг значително да подобри състоянието на нещата в небето.

За Русия това ще бъде голямо главоболие”, обяснява Владимир Попов, заместник главен редактор на списание "Авиапанорама", заслужил военен пилот на Руската федерация.

“Тези изтребители ще се впишат напълно в украинските ВВС, защото това са модели, познати на киевските военни пилоти, те са добре усвоени от тях.

Имат и резервни части. Познати са и технологичните процеси, необходими за бойното им използване. При доставката на МиГ-29 те ще бъдат прегледани от техници, закарани в някакво укритие и това е всичко - могат да ги използвате, така да се каже, направо в движение”, допълва експертът.

Но украинските пилоти няма да могат толкова бързо да усвоят изтребители F-16, тъй като за това трябва да се преквалифицират, каза Попов. И затова днес няма значение колко от тях ще бъдат прехвърлени в Украйна.

„В Съветския съюз такива изтребители не са експлоатирани. И дори най-обученият пилот все пак трябва да овладее новия тип машина. За целта се нуждае от съответен инструкторски състав, от летища със специално предназначение, където да се извършват тренировъчни полети, от полигони за отработване на удари по въздушни и наземни цели и прочее.

Ще отнеме поне шест месеца. И едва година по-късно преквалифицираните пилоти на тези изтребители ще могат да осигурят защитата на особено важни обекти“, обясни Попов.

В Украйна има недостиг на квалифицирани пилоти, много от които загинаха в резултат на работата на руските ВКС и средства за ПВО. Това съобщи руски дипломатически източник още през август.

Опитите за наемане на пилоти на съветски самолети по договор в Полша и други източноевропейски страни също се провалят. Пентагонът дори нае бивши афганистански пилоти. След обучението в Калифорния беше планирано да бъдат изпратени през Полша в Украйна.

„В Украйна останаха много малко пилоти. Новообучени специалисти, кадети, които постъпват след завършване на академията – това е суровина, която трябва да се подготвя още две-три години. Все още има „старата гвардия“, но и те се нуждаят от време, за да се възстановят“, каза източникът.

Украинската ПВО също престана да съществува именно като система. Днес ВСУ разполагат с няколко десетки остарели системи за ПВО със среден и малък обсег, голям брой ПЗРК и изтребители МиГ-29 и Су-27, въоръжени с ракети с малък обсег.

Попов е скептичен към слуховете, че в условия на недостиг на пилоти поляци, облечени в униформа на ВВС на Украйна, ще управляват новите изтребители.

„Нещо подобно не може да бъде скрито. Веднага след като първият полски пилот се издигне в небето на Украйна, това ще се възприеме като агресия от страна на тази държава. Полското правителство няма да посмее да направи това директно - в следващите две или три години.

Полша, разбира се, е голяма държава по площ и население, русофобските настроения са широко разпространени в нея, но ръководството на тази страна има достатъчно здрав разум, за да не започне глобална война в Европа“, смята Попов.

Между другото, в самата Варшава, напротив, не изключват в близко бъдеще републиката да бъде въвлечена във въоръжен конфликт. „Каква е вероятността от война, в която да участваме? Изключително висока. Твърде висока, за да разглеждаме този сценарий чисто хипотетично“, каза полският заместник-министър на отбраната Марчин Очепа във вторник.

„Ако нещо е поне 30% вероятно от политическа гледна точка, тогава аз вече се подготвям за това“, добави той. Според Очепа вероятността от война с участието на НАТО, както и от конфликт между Китай и САЩ е много голяма. „Рискът от ескалация е наистина сериозен“, каза той.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук