Апелативна прокуратура-София отговори отиващия си вътрешен министър: Личното мнение на Бойко Рашков няма законова стойност
На 24.01.2022 г. г-н Б. е посетил ДКЦ във Варна, където са му направени кръвни изследвания и бърз антигенен тест. Резултатът за наличие на Ковид-19 е бил отрицателен
Във връзка с изразеното лично мнение от г-н Бойко Рашков, министър на вътрешните работи в оставка, оповестено на 29.07.2022 г. чрез официалната интернет страница на Министерство на вътрешните работи (МВР), Апелативна прокуратура - София изразява следната позиция:
На 21.02.2022 г. в Софийска градска прокуратура (СГП) е образувана преписка по повод изпратени материали от заместник-министър на вътрешните работи, касаещи евентуално извършено престъпление от народен представител. На 28.03.2022 г. прокурор от СГП е постановил отказ за образуване на досъдебно производство срещу г-н Б., народен представител от 47-ото Народно събрание. По отказа на СГП е постъпила жалба от заместник-министър на вътрешните работи.
След като се е запознал с материалите по преписката, както и с обжалваното постановление на СГП, на 14.06.2022 г. прокурор в Апелативна прокуратура - София е заключил, че прокурорът от първоинстанционната прокуратура е извършил задълбочен и обстоен анализ на всички установени в хода на проверката факти и обстоятелства, в резултат на което е направил правилен и обоснован извод за липсата на данни за извършено престъпление от общ характер.
Прокурорът при СГП е изложил подробни мотиви в подкрепа на извода, че не са налице данни за реализиране на наказателна отговорност на г-н Б., поради което жалбата от заместник-министър на вътрешните работи е оставена без уважение като неоснователна, а постановлението на първоинстанционната прокуратура е потвърдено.
По преписката са установени следните фактически обстоятелства:
На 24.01.2022 г. г-н Б. е посетил ДКЦ във Варна, където са му направени кръвни изследвания и бърз антигенен тест. Резултатът за наличие на Ковид-19 е бил отрицателен.
На 26.01.2022 г. г-н Б. се обадил в поликлиниката, откъдето изпратили лекар в дома му, за да го тества на място. Направеният антигенен тест не е дал категоричен резултат, но по молба на г-н Б. бил записан като положителен, за да не застраши здравето на други хора. На следващия ден му било съобщено по телефона, че е поставен под изолация в домашни условия.
За времето от 28.01.2022 г. до 01.02.2022 г. г-н Б. си направил още три антигенни теста, всички са били отрицателни.
На 01.02.2022 г. след извършване на поредния отрицателен антигенен тест за наличие на Ковид-19 народният представител се явил като адвокат по две дела в Районен съд-Варна, за да не се стигне до отлагането им по негова вина.
Протоколите от съдебните заседания и резултатите от отрицателните тестове на народния представител са приложени към преписката, по която е извършена лична проверка.
Проверката на Апелативна прокуратура-София сочи, че в случая се касае за деяние, което макар формално да осъществява признаците на престъплението по чл. 355, ал. 1 от НК, поради своята малозначителност не е общественоопасно и не е престъпно. Взети са предвид липсата на категоричен резултат при втория тест и последващата поредица от отрицателни тестове.
В постановлението на Софийска градска прокуратура са изложени подробни мотиви за отказа да се образува досъдебно производство. АП-София споделя тези доводи и потвърждава отказа като законосъобразен.
Изразеното чрез ведомствената интернет страница на МВР лично мнение на министъра на вътрешните работи в оставка е повод прокуратурата да напомни, че в Република България има законоустановен ред за взаимодействие между правоохранителните и правоприлагащите институции, а опитите за осъществяване на комуникация посредством медиите по никакъв начин не допринасят за ефективно противодействие в борбата с престъпността, а точно обратното.
Продължаващите вече над една година опити на отделни представители на изпълнителната власт да упражняват натиск над независимостта на органите на съдебната власт, освен до ерозиране на общественото доверие в държавните институции, неминуемо води и до отчетлива ескалация на престъпността.
Изразяваме очаквания, че като министър на вътрешните работи в оставка г-н Бойко Рашков ще изпълни задълженията си за осъществяване на законовите правомощия на МВР по разкриване и превенция на престъпността. Прокуратурата винаги е била и е в готовност да съдейства за ефективното противодействие срещу престъпността, особено когато са налице примери за тежки престъпления като регистрираните само в рамките на изминалия месец юли 2022 г.:
30.07.2022 г. – Грабеж на 86-годишна жена в с. Скутаре, Пловдивско,
29.07.2022 г. – Убийство с цел грабеж на 82-годишен мъж в с. Микрево, Благоевградско;
26.07.2022 г. – Умишлено убийство на 44-годишен мъж в с. Еница, Плевенско;
26.07.2022 г. – Убийство, извършено с особена жестокост на 61-годишен мъж край гр. Мизия, Врачанско;
Нападение и побой на таксиметров шофьор във Велико Търново, извършени по хулигански подбуди от 18-годишен младеж;
Побой над 73-годишен жител на с. Галиче, Врачанско, и други.
Докато противопоставянето между институциите руши общественото доверие в тях и държавността като цяло, прокуратурата за пореден път се обявява за възстановяване на взаимодействието между всички отговорни държавни органи в рамките на техните компетенции, съгласно Конституцията на Република България и законите в страната, за гарантиране защита правата, интересите и сигурността на българските граждани. За прокуратурата единственият „враг“ е бил и ще продължава да е престъпността.
Във връзка с изразеното лично мнение от министъра на вътрешните работи в оставка, Апелативна прокуратура-София следва да напомни, че съгласно Конституцията и законите главният прокурор на Република България не разполага с правомощия да осъществява пряк контрол и намеса в работата на отделни прокурори, както и водени от тях конкретни преписки. Наблюдаващите прокурори се произнасят по всеки конкретен случай съгласно законите, събраните доказателства и въз основа на вътрешното им убеждение.
В конкретния случай е упражнен инстанционен контрол от по-горестоящ прокурор при спазване на всички изисквания, съгласно законоустановения ред за осъществяване на инстанционен контрол по чл. 213, ал. 1 от НПК. В този смисъл, личното мнение на министъра на вътрешните работи в оставка не се основава на законовите разпоредби и още по-малко отговаря на принципите за разделение на властите, върховенството на закона и правовата държава.
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук.
Последвайте ни
0 Коментара: