Производители използват обезмаслено сухо мляко и слепващи добавки.

Това заяви в интервю за "Монитор" председателят на Асоциация „Активни потребители“ Богомил Николов.

- Г-н Николов, как се получава така, че по щандовете в търговската мрежа се предлага сирене с над 70% вода? До какво води това?
- Очевидно това е нова мода. Тъй като заради рестрикции, палмовите масла вече излизат от употреба, нарушенията се установяват бързо, сега виждаме нещо друго. Тази нова мода се характеризира с две неща. Едното е изключително завишено водно съдържание в млечните продукти, а другото - много занижена масленост.

- БАБХ всъщност е изследвала няколко марки, от които една се е оказала, че е с немлечни мазнини.
- Това най-вероятно е палмово масло, което всички познаваме като имитиращ продукт. Сега обаче излязоха две проби с много високо водно съдържание и много ниска масленост. Това говори очевидно за нова мода.

Тя е да се използва обезмаслено сухо мляко и увеличаване на водата, като това се прави със слепващи добавки. Те са ни познати от колбасите - различните видове гуми и др. В противен случай водата няма как да се задържи. Проблемът е, че това излиза от дефиницията за имитиращ продукт.

- Точно това исках да уточним - за имитиращ продукт ли изобщо става дума или вече за опасен за здравето?
- Според наредбата за имитиращи продукти не е такъв. И това налага бързо преосмисляне и адаптиране на този документ. За нас в наредбата задължително трябва да се включи и компонент за водно съдържание. Това се контролира лесно.

- Досега не се ли контролираше това водно съдържание в млечните продукти?
- В момента дефиницията за имитиращ продукт не включва допустимо водно съдържание. Такова има само при стандарта БДС. Там е в рамките на 55%. Затова според мен в наредбата за имитиращи продукти трябва да е малко по-висок - да речем с 2-3 процента.

Но е задължително да има таван. В противен случай тази мода ще се превърне в легална практика. Не си спомням досега в изследвания да се е отчитало водно съдържание в сирена. Тук говорим за фрапиращо завишено количество - около 20% над стандарта.

- Какво следва от тук насетне, трябва ли да бъдат забранени тези марки сирена?
- Не, няма нужда. Просто в наредбата трябва да се добави допустимо водно съдържание. От опит знаем, че когато хората са станаха добре информирани, намалиха консумацията на имитиращи продукти. Няма как да забраним напълно един продукт. Разчитам повече на обратния подход - да акцентираме на качествените продукти, както е примерът с БДС.

Това е инструмент, който отличава даден продукт от други и говори за качество. Трябва да има редовно тестване за качеството, да има регулярни проверки. Няма как да си играем на криеница и да гоним нарушителите. Просто те трябва да бъдат поставени в ъгъла и да не са предпочитани.

- В случая с тестването на сирената съдействахте на БАБХ. Ще правите ли и други изследвания?
- Да, защото след като стана ясно, че има такава практика, ще направим още един тест, но с повече млечни продукти. Сега проверката обхвана само 8 проби, ние ще извършим повече и то в много градове. Млечните продукти са най-голямата ниша за нарушения.

- Защо години наред не може да се преодолее това?
- Тъй като у нас има много хора с ниски доходи, според мен съществува социален страх в това отношение. Затова продължават да се предлагат продукти с ниско качество. Освен това търговците се притесняват, че ако вдигнат цените, едва ли не потребителите ще питат къде изчезна сиренето да по 4 лева за килограм.

- А има ли претенции българинът към качеството или не му пречи, че консумира сирене с повече вода?
- О, напротив. Не е вярно, че не го бърка качеството на сиренето. Но той си мисли, че едва ли не такъв продукт за 5 лева се предлага
на изгодна цена.

- А в кои сектори са най-големите оплаквания на потребителите, какво сочат изводите ви за миналата година?
- За нас в момента фокус №1 са телекомите, защото жалбите се увеличиха изключително много. Тук мога да откроя три проблема. Единият е автоматичното включване на допълнителни услуги. Имаш тарифен план, но и опции за допълнителни услуги. Това обаче се заплаща, без да очакваш. След това потребителят трябва да подсети допълнително офис на оператора, за да се откаже от тази услуга.

Вторият проблем е свързан с т.нар.промоции. Не може целият срок на договора да е в промоция. След това се трансформира на безсрочен и продължава с други условия и ние смятаме, че това е проблем.

Третият проблем е отношението към възрастните хора. Има страшно много оплаквания, че такива клиенти непрекъснато са манипулирани в офиси, за да подписват договори с нови условия. А това не е в тяхна полза. Впоследствие разбират, че не им е изгодно.

- Нови тенденции има ли, нови трикове, които предлагат търговците?
- Не бих казал. Капаните продължават да са заложени предимно в онлайн търговията. В момента бушуват големи страсти в Западна Европа и според мен ние също ще започнем да се притесняваме от това.

Става дума за покупките от китайски сайтове. Тези стоки буквално са опасни. Качеството им е много ниско, не подлежат на проверка. В някои държави дори имаше случаи на избухнали пожари в жилища, вследствие на купуване на некачествени или менте електроуреди. Казвам това малко изпреварващо, но нека го имаме предвид, защото не малко българи пазаруват от Китай.

- И тук не става дума изобщо за отлив заради коронавируса, така ли?
- Не, коронавирусът ще отшуми. Но тази опасност ще остане.

- Продължават ли оплакванията от закъснели и отменени полети?
- Това е интересен въпрос, защото доколкото разбрах, има идеи регламентът да се промени. Авиокомпаниите настойчиво искат да се удължи срокът, до който не се изплаща обезщетение - от 3 на 6. Ние може би ще се съгласим на това, но ако компенсацията стане автоматична. Това би било напредък, ако се случи.