С идването на "Черния петък" начините за измами от некоректни търговци се увеличават. В същото време все повече хора планират да пазаруват по време на деня на намаленията, и то основно онлайн.
За да не се окаже петъкът черен и за банковата сметка е важно потребителите да подходят отговорно към процеса и внимателно да проучат продуктите, от които се интересуват. Това е един от съветите на експерта по киберсигурност Ясен Танев.

Той апелира хората да не се хващат на емоционалния търговски трик, наречен „Черен петък”, а да сравняват цени, да проверят как са се движили цените в предишни периоди и да са сигурни, че плащайки онлайн личните им данни няма да попаднат на нелоялен търговец.



bTV наблюдава цените на няколко продукта в български и чуждестранен сайт.

До петъка цената на един часовник например беше с разлика от над 200 лв. между двата търговеца. Танев е категоричен, че тази разлика е притеснителна.

В цената на луксозна самобръсначка редовната цена е с разлика от над 200 лв., а при дамска чанта – 74 лв.

Експертът е избрал също да проучи намаленията преди черния петък, но за съдомиялна машина. Неговите данни показаха, че продуктът определено е надценен. Според извадката в цените стойността на домакинския уред е имала пик преди черния петък, което показва, че стойността е била изкуствено завишена.

Той уточни, че българският пазар е по-скъп, защото е по-малък. Съветът му е да се информираме и да проверяваме условията за връщане.



С измама се е сблъскала Милена Тодорова, купувайки играчка за детето си.  У дома тя видяла, че под етикета с цената стои втори етикет с по-ниска цена. „Обявената цена от търговеца, без намалението е 16,90 лв. но върху скрития етикет цената е чувствително по-ниска”, посочи тя.

В други онлайн магазини я открила за 12,80 до 12,90 лв. „Според мен цената е изкуствено завишена, за да се постигне по-голям процент намаление, а всъщност той е много по-малък”.

Милена планира да пазарува на "Черния петък" и посочва, че е по-добре да има по-малки намаления, но да са реални.В социалните мрежи Милена разказва за случая и на други майки. Лавината от гневни коментари стига и до търговеца. Той обявил, че новата цена е в резултат на това, че техният доставчик повишил цените.  

Все по-често хората търсят помощ в социалните мрежи, вместо да подават сигнали до институциите, които реално контролират пазара. Според Константин Райков от Комисията за защита на потребителите пазаруването се дигитализира и е нормално и потребителите да изявяват гнева си онлайн. „Хората разбраха и силата на социалните медии, помагат на други, споделят информация и така дори дисциплинират търговеца”, каза той.



Когато се пазарува трябва да проучим много добре не само цената, но и условията на намалението, заяви той.Райков посочи, че недействителните намаления са най-честата измама на "Черния петък".  Друга нелоялна практика е да се рекламират масови намаления, а да се окаже, че понижени са само броени стоки.