Сдружение с нестопанска цел „Съюз такси” изготви няколко предложения за предприемане на наложителни законодателни инициативи от Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) и Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” (ИААА), за преодоляване на последствията, както от сивата икономика, така и от трагични инциденти като този от 10.07.2013 на бул. „Цариградско шосе” в гр. София в сектора „Обществен превоз на пътници” и в частност в бранша „Таксиметров превоз с леки автомобили”.
Това съобщиха от сдружението. Едно от предложенията е удостоверението за водач на лек таксиметров автомобил или друго МПС от обществения превоз на пътници да бъде безсрочно (а не да се подновява на 3 или 5 години) до настъпване на евентуален инцидент, при който да се отнема за определен срок или завинаги от органите на ИААА, според естеството и тежестта на извършеното деяние. Същото да важи и за свидетелство за управление на МПС, с тази разлика, че последното се отнема от органите на Пътна полиция и КАТ. <br /> <br /> В случаите на отнемане за даден срок на едното или и двете удостоверения, глобите да стана достатъчно тежки, а връщането на тези документи да става след съответни проверочни изпити. В случаите, при които се съставя само акт или се пише фиш, от които следва глоба, с или без отнемане на контролни точки, едното или другото свидетелство също да се отнемат до плащането на глобата и да се връщат само след представянето на документ за платената глоба и без проверочен изпит, при което, ако съответната глоба бъде заплатена до 48 часа след часа на съставянето на акта или фиша, нарушителят да заплаща до 50% от размера на наложената глоба. Всеки клиент, при съмнение от негова страна, че водачът, който го обслужва, е злоупотребил с алкохол може да се обади на телефон 112, при което най-близко стоящият контролен орган да спре МПС-то, с цел тестване чрез дрегер на съответния водач. <br /> <br /> Относно удостоверението за психологическа годност: водачите, които визираме в настоящото изложение, се явяват периодично за неговото подновяване. Периодичността остава същата, но се променя методиката на тестването само в частта, чрез която се проверява, дали водачът е агресивен на пътя и дали може да допусне употреба на алкохол, след което да управлява съответното МПС. Относно свидетелството за съдимост: и в бъдеще да се изисква при постъпване на работа, но когато се касае за шофьор на лек таксиметров автомобил или за какъвто и да било водач на МПС от обществения превоз на пътници, в свидетелството за съдимост освен &bdquo;неосъждан&rdquo; да се вписва и &bdquo;невъзможност за работа в обществения превоз на пътници&rdquo;, когато става дума за лице, регистрирано и наказано дори само с глоба за употреба на алкохол когато и да било назад във времето. Недопускането на такива лица до работа в обществения превоз на пътници да важи до живот. <br /> <br /> Относно достигането на контролните точки под законовия минимум в контролния талон към свидетелството за управление на МПС на водач на лек таксиметров автомобил или на друг водач на МПС от обществения превоз на пътници: да се наложи на територията на Р България практиката, изградена от 2012 г. на територията на гр. София и визираща водачите на леки таксиметрови автомобили, а именно: един път на 6 или на 12 месеца, превозвачите да предоставят по електронен път в Пътна полиция или КАТ на своята територия: актуален списък с трите имена и ЕГН на своите водачи. След идентифицирането на такъв водач от споменатите контролни органи, представители на последните със съдействието на превозвача да отнемат свидетелството за управление на МПС на съответния водач с произтичащите от това последствия, съгласно българското законодателство.<br /> <br /> През последните дни сме свидетели на няколко много тежки автопроизшествия, които са резултат от изключително агресивното поведение на някои шофьори на пътя, а също така и от неспазването на нормални законови рамки. Това заяви Данаил Папазов министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията в предаването &bdquo;Неделя 150&rdquo; на БНР. &bdquo;Обмисляме за водачите на такситата допълнителни мерки, които ще се включат в няколко пакета &ndash; психологическата подготовка на всеки водач да се провери в детайли по една нова методика, която ще бъде готова следващата седмица. Тази методика ще показва дали човекът е агресивен, дали може да се владее в по-стресови ситуации, до какво води употребата на алкохол конкретно при него. Също така ще направим досие на всеки от водачите, което трябва да стои при ръководителя на фирмата, за да може при проверка на нашите органи да се следи дали този водач допуска едни и същи нарушения непрекъснато. Иначе казано, ще опитаме да направим законови промени шофьор, употребявал алкохол никога да не може да бъде таксиметров шофьор. Засега обаче всички юристи казват, че това е невъзможно, обясни министър Папазов.<br /> <br /> По думите му, ще бъде предложено и двойно увеличение на глобите за неспазване на почивки и употреба на алкохол за таксиметровите шофьори. &bdquo;Надяваме се методиката за психологическите тестове да бъде разработена още следващата седмица, а досиетата и другите мерки ще отнемат малко повече време, но до Нова година мисля, че ще ги направим&rdquo;, посочи още министър Папазов.&nbsp;/БЛИЦ<br />