Действията на служебния кабинет задълбочават кризата в страната. Това проличава и от данните за продажбите на нови коли. За втори пореден месец сделките с автомобили намаляват, пише Труд бг.

Един от основните показатели за доходите на населението и за посоката, в която се развива една икономика са реализираните сделки с леки коли.

Когато хората получават добри доходи или очакват, че доходите им ще растат, има и увеличение при продажбите на автомобили. И обратно - при криза сделките намаляват.

През юли и август продажбите на нови коли намаляват както спрямо предходния месец, така и на годишна база, показват данни на Европейската асоциация на производителите на автомобили.

През юни регистрираните нови коли в страната са 2953 броя, през юли са 2763, а през август намаляват до 1905.

Оказва се, че през август реализираните сделки са с 35% по-малко спрямо юни. Продажбите през август са с 35% по-малко и спрямо същия месец на 2019 г., годината преди пандемията от Covid-19.

Нещо повече, сделките през юли и август са по-малко и спрямо същите месеци на миналата година, когато имаше несигурност накъде ще тръгне икономиката на страната заради Covid-19 и много хора отлагаха покупките на автомобили.

Оказва се, че с действията си служебното правителство е върнало тази несигурност у хората, която беше характерна за началото на пандемията.

Сред причините за това е спирането на помощите за бизнеса, осакатяването на мярката за запазване на заетостта 60/40, така че повечето фирми нямат достъп до нея, спря разплащането към строителни фирми за вече свършена работа, бяха намалени и сумите, които дават допълнително на лекари на първа линия срещу Covid-19.

Същевременно в редица страни от ЕС има ръст на продажбите на автомобили. Например в Румъния през юли сделките са с 20% повече спрямо юли 2020 г., а през август има 45% ръст на годишна база.

Продажбите в Ирландия са се увеличили с 25% на годишна база и през юли и през август. Ръст на сделките има и в Хърватия, Естония и Латвия. Това показва, че за разлика от 2020 г., когато навсякъде имаше спад, сега пазарите във всяка страна се развиват индивидуално според конкретните особености.

Разместване на пазара

При марките няма ясна тенденция

По отношение на продажбите на отделните марки автомобили в страните от ЕС няма ясна тенденция какво е отражението на пандемията от Covid-19.

За първите осем месеца на годината са продадени 6,8 млн. нови коли в ЕС, което е ръст с 11,2% спрямо 2020 г. При повечето марки има ръст на сделките на годишна база. Но при някои от най-луксозните марки и при няколко от най-евтините автомобили на пазара има спад в продажбите. При някои от японските марки коли има ръст, а при други има спад.

Това показва, че промяната в пазарния дял на различните производители на автомобили по-скоро се дължи на по-успешни маркетингови стратегии, а не на промяна на предпочитанията на хората в резултат на пандемията.