Завеян руски механик, а не мистериозната сила на Бермудския триъгълник е в основата на инцидента с държавния самолет Ту-154 М, заради който миналата година се провали посещението на президента Георги Първанов в Мексико.
Министерството на транспорта публикува окончателния доклад на комисията, разследваща какво се е случило със самолета на президента, изпълняваш полет с код BULG-001 по маршрута от Азорските острови към Бермуда, съобщава &ldquo;24 часа&rdquo;. <br /> <br /> В заключителната точка 4 от доклада пише: &ldquo;Основна причина за възникването на сериозния инцидент е намаляване на свръхналягането в газовата камера на ориентира на носовата стойка до 0 kg/cm2 поради нарушени процедури при зареждане или възникнали неизправности по зарядния щуцер по време на зареждането при базовото обслужване в ОАО ВАРЗ-400.&rdquo; <br /> <br /> Енигматичната абревиатура с номер 400 всъщност е названието на авиоремонтното предприятие в Русия, където българският държавен самолет е бил на последно техническо обслужване през ноември 2007 г. Тоест съвсем малко преди президентът Първанов да тръгне с него към Мексико. <br /> <br /> Комисията е достигнала до извода, че инцидентът се дължи на това, че е нямало изобщо газ (азот) в амортисьора, който връща предния колесник в неутрално положение след излитане. <br /> <br /> На 19-а стр. в доклада пише черно на бяло: &ldquo;Причината за неприбирането на колесника при излитане от летище &ldquo;Лажес&rdquo; е падане на налягането на азота в ориентира на носовата стойка.&rdquo; <br /> На следващата страница са изброени и вероятните хипотези за това. <br /> Първата е, че налягането в газовата камера може да е паднало в периода между ремонта, заверен на 8 ноември 2007 г., и деня на инцидента (29 януари 2008 г. ), поради нарушаване на херметичността на контактните повърхности. <br /> <br /> Втората хипотеза гласи: &ldquo;Падане на налягането в газовата камера на ориентира на носовата стойка поради нарушени процедури при зареждане или възникнали неизправности по зарядния щуцер по време на зареждането.&rdquo;<br /> <br /> Комисията прави няколко изпитания, които описва подробно в доклада и на тази база отхвърля първата хипотеза. Именно втората хипотеза според комисията е била причина за сериозния инцидент със самолета на президента. <br /> В доклада е обяснено, че ориентирът на носовата стойка е разположен горе в ляво в нишата на стойката и достъпът до него е ограничен, което често затруднява работите около неговото зареждане и проверката на налягането в газовата камера. Често имало опасност и от недозареждане и дори от изпускане на налягането от камерата при сваляне на зарядното устройство. <br /> <br /> В документите от ремонта в Москва е намерен обаче текст със следното съдържание: &ldquo;Проверете в ориентира на носовата стойка: зареждането с уплътнителна смазка и зареждането с работен газ (азот).&rdquo; На механиците очевидно е било разпоредено да го направят. След което е трябвало да пломбират щуцерите. Пломби има и те са свалени в присъствие на хора от разследващата комисия. Проблемът е обаче, че в камерата е нямало газ и все още не е ясно кой и защо е забравил да го сложи, посочва изданието. /БЛИЦ<br /> <br /> <br />