Николина Ангелкова е кандидат за депутат от ГЕРБ в София област. Доскоро бе министър на туризма в правителството на премиера Бойко Борисов. Потърсихме мнението й по най-горещите теми в бизнеса и туристическия бранш. Ето как г-жа Ангелкова отговори на въпросите на управителя на БЛИЦ Ивайло Крачунов.
- Г-жо Ангелкова, какви мерки трябва да предприеме държавата за облекчаване на бизнеса? 
Спешни! Целият сектор, в обхвата на Министерство на туризма – дейността на хотелиери, ресторантьори, туроператори, туристически гидове и водачи, превозвачи и т.н. е най-засегната от настоящата криза. В същото време туризмът е и един от най-важните сектори за българската икономика. Разбира се, на първо място са хората заети в него, голяма част от които търсят професионална преориентация, заради дългите месеци, през които обектите бяха затворени. Без целенасочени мерки от страна на държавата, възстановяването на сектора от COVID-19 кризата би било невъзможно. 

Ефективна стъпка към възстановяване на бизнеса е предложението ми за грантове до 100 000 лв., които са допустими по линията на Националния план за възстановяване и устойчивост. Важно е, с оглед на това, че туризмът е стратегически отрасъл. Всяко туристическо предприятие трябва да е допустимо да кандидатства по тези мерки и да получи пари за подобряване на сградния фонд и енергийната ефективност, саниране и релевантни дейности. 

Също така е важно браншът да може да получи финансиране и за обучения на персонала, зает в туризма, за допълнителни дигитални умения. Един от основните проблеми в сектора в момента е липсата на кадри, защото заради дълго продължилата COVID криза, работниците потърсиха преквалификация и се насочиха към други сектори. Най-важното е да запазим хората, работещи в туризма. 
 



Преди дни започна приемът на документи по нов дизайн на мярката „60 на 40“, което е добре, но тази помощ в никакъв случай не трябва да спира. Колеги от бранша са притеснени, че след месец юли няма да имат достъп до това финансиране. За това е време да погледнем отвъд конвенционалните решения и да потърсим иновативни подходи за подкрепа на бранша, които да имат перспектива поне 12 месеца напред във времето. За да знае бизнесът какво да очаква от държавата и какви планове да прави. 

- Защо стотици хиляди българи предпочитат Гърция и Турция за лятната си ваканция? 
Още когато заех поста министър на туризма през 2014 г., това бе и продължава да бъде един от най-често обсъжданите въпроси, особено когато наближи летния сезон. И това е напълно нормално предвид факта, че хиляди българи почиват на българското Черноморие, но туризмът е свързан и с желанието да търсиш нови дестинации.

Предвид близостта с Гърция и Турция, това е логично. Българското Черноморие предлага изключително добри условия за лятна почивка. Разбира се има още много работа особено по отношение на заетите в сектора и затова е важно да впрегнем целия си експертен потенциал и заедно с бранша да излезем от кризата по-силни и с по-качествен туристически продукт. 

Почти цялото българско Черноморие вече разполага с пречиствателни станции. Това бе свършено по време на кабинетите на Бойко Борисов и ГЕРБ. Плажовете, в по-голямата си част, имат „Син флаг“ за високо качество и се обслужват перфектно от страна на концесионерите.

Получавам много позитивна обратна връзка от чуждестранни гости на България по отношение на плажовете и условията за летен туризъм у нас. Милиони чуждестранни туристи преди настъпването на COVID-19 пандемията всяка година предпочитаха България за своя лятна дестинация и това е така, заради добрите условия и целия туристически пакет, който получават.

Разбира се, всеки сам прави своя избор. Аз например посещавам през лятото само българското Черноморие. Използвам възможността да поздравя всички в сферата на туризма за усилията, които полагат, за да възстановим България като една от най-предпочитаните туристически дестинации в Европа. 

- По какъв начин ще си върнем доверието на българските туристи?
Винаги съм казвала, че туристическият бизнес е гъвкав и умее да се адаптира. С малко повече помощ от страна на държавата, съм сигурна, че отново ще бележим рекорди по брой посещения и нощувки, както беше до и през 2019 г. Голяма част от българските туристи, които иначе избират чужбина, от години не са почивали на българското Черноморие и в планинските ни курорти. Трябва да опитат, защото съм сигурна, че ще им хареса.

Колкото и малка в сравнение с Гърция да е бреговата ни линия, тя предоставя възможности за всеки вкус – от спокойствието и красивите скалисти плажове на север, съчетано с възможности за голф туризъм, през Златни пясъци и Слънчев бряг, където можеш да си резервираш както спокойна почивка, така и такава за забавление, до красивите, уединени плажове и устия на реки, вливащите се в Черно море на юг. Така че всеки трябва да открие своя тип преживяване.

Ние можем да помогнем с това да рекламираме повече възможностите за туризъм, които предлага нашата страна, както и да показваме добрите примери, които са много, за да може всеки един да направи своя избор за почивка. Аз лично смятам, че да изберем почивка в България, би бил най-добрият избор. 

- С какви механизми държавата ще защити интересите на измамените от туроператори туристи? 

На първо място е важно да отбележа, че не всички туроператори „мамят“ туристи, както Вие казвате. Повечето колеги в сектора работят отлично, по най-високите европейски и световни стандарти. Но разбирам въпроса Ви. За съжаление и туристическият бранш, както навсякъде, има единици, които с лека ръка успяват да сложат петно върху цялата индустрия. Това е основно проблемът, че заради един или два случая на нелоялни търговски практики, потребителите и медиите оставят с впечатлението, че това е общият случай. Не е така! 

Ролята на държавата тук е да осъществи превенция и регулация. Когато мислим в перспектива, можем лесно да предвидим възможните негативни ситуации. Именно за това още през 2016 г., когато бях министър на туризма, поставих на обсъждане с бранша предложението си за въвеждането на Гаранционен фонд, който да помогне да се преодоляват последиците от неосъществени по различни причини пакетни пътувания и почивки. Това щеше да доведе до сигурност и спокойствие сред туристическите компании и потребителите.

За съжаление тогава не получих подкрепа от част от туроператорите, с аргумента, че това ще завиши цените на услугите. Днес все още съм категорична, че такъв Гаранционен фонд трябва да има и се радвам, че и браншът узря за тази идея и сега тя отново е поставена за обсъждане.  

- Член сте на фондацията на футболния колос "Реал Мадрид". Бихте ли инициирали събитие с участие на световния Гранд за популяризиране на туризма? 
- Този въпрос е, защото имате информация или е добро предположение? (усмихва се) Не само, че бих, но и работя за това. Въздържам се да споделя подробности, защото в момента сме в предизборна кампания и не бих искала подобна инициатива да бъде обвързвана само с кандидатурата ми за народен представител. Туризмът за мен е приоритет, за който работя всеки ден. Но, мога да кажа, че имам идея за проект в тази посока и предстои да се реализира в най-скоро време.

Интервю на Ивайло КРАЧУНОВ