На вниманието на социолозите: Като лъжете, поне не си противоречете!
Лъжата не е лесна работа. Българският народ много добре го знае и не случайно предава от поколение на поколение мъдростта за късите й крака. Мнозинството от българските социолози обаче явно или не я знаят, или са сериозно заблудени, че народът е прост и с къса памет. Доказаха го и днес, когато в обращение беше пусната поредната лъжа, маскирана под формата на социологическо проучване.
Неин автор е „Алфа рисърч“ – агенция с дългогодишна традиция в пробутването на манипулации под формата уж на „мониторинг“ на общественото мнение. И със също толкова дългогодишна традиция да ги лансира по адрес на едни и същи лица. В случая – лидерът на ДПС-Ново начало Делян Пеевски.
Според въпросното проучване, ако изборите бяха днес, формацията щяла да получи 10,8% от гласовете. На този фон обаче лидерът й бил с двойно по-нисък рейтинг – 5,8%?! Как точно се случва това при положение, че от самата агенция отъждествяват ДПС-Ново начало с Пеевски в изследването си е въпрос, чийто отговор няма нищо общо със социологията. Защото посочените данни не са резултат от реално замерване на обществените нагласи, а от просто натъкмяване на числа с цел омаловажаване на доверието към Пеевски и стартираното от него „ново начало“ и в ДПС, и в политиката като цяло. Или от страх, че Пеевски и „Новото начало“ са в подем и рейтингите им растат.
Номерът впрочем щеше да мине, както минаваше и в предните години, ако не бяха няколко ключови фактора.
Първо – вече са ноторно известни връзките на „Алфа рисърч“ с машината за дезинформация на олигарха с болни амбиции в политиката, икономиката и медиите Иво Прокопиев и неговия кръг „Капитал“. Шефката на агенцията Боряна Димитрова от години е специализирана в лупинги, с които „облича“ с манипулирани социологически данни опорките, спускани от Прокопиев срещу хората, противопоставящи се на опитите му да държи в плен на личните си интереси държавата и всички нас-гражданите й. Така тя редовно занижава в проучванията си резултатите и на Пеевски, и на ДПС-Ново начало. И също толкова редовно изборните резултати я опровергават.
Както стана и на последния парламентарен вот, преди който тя се опитваше да изкара, че ще се представят много по-слабо от Ахмед Доган и неговия „дерибейски кръг“ и – едва ли не – може и изобщо да не влязат в Народното събрание. Истината я видяхме всички на 27 октомври, когато Пеевски и оглавяваното от него ДПС-Ново начало буквално отвя Доган и „дерибеите му“ като получи доверието на 11,54% или близо 300 000 избиратели и стана четвърта политическа сила. За сравнение АПС – коалицията, която приюти Доган и отцепниците му, взе 100 000 гласове по-малко и се нареди на шесто място с едва 7,48% от вота на избирателите.
Ако се чудите защо й е на Боряна Димитрова да се срами с подобно мощно публично опровергаване на лъжите й, то отговорът е чисто финансов. Нещата, както знаем – твърде често опират до пари, а тя и нейната агенция са част не само от машината за дезинформация на кръга „Капитал“, но и от финансовите му схеми. Шефката на „Алфа рисърч“ например дълго време беше част от ръководството на организация, щедро финансирана от „Отворено общество“ на Сорос, чийто наместник у нас е Прокопиев.
Второ – днешното изследване, което впрочем е пробутано не случайно като „мониторинг“, защото дори не спазва изискванията за представителност, влиза в пряко противоречие с други две проучвания, публикувани през последните седмици.
В края на декември например „Маркет линкс“, огласи данни, в които личният рейтинг на Делян Пеевски е чувствително по-голям – 8%. Подобно на „Алфа рисърч“ и „Маркет линкс“ е на един телефон разстояние от бутона за бързо набиране на Прокопиев – основателката на агенцията и бивш неин управител Румяна Бъчварова е тясно обвързана по семейна линия с кръга „Капитал“, а тя самата е известна като основният кадровик на олигарха в политиката. Въпреки това, дори и от „Маркет линкс“ явно решиха да „пипнат“ малко данните, с които умишлено занижават вече с години доверието към Пеевски, за да не изглеждат толкова манипулирани, колкото всъщност са.
А че както те, така и „Алфа рисърч“ умишлено ги манипулират призна дори техен колега, за който явно истината и социологическата професия все още са важни – бившата шефка на закритата през 2013 г. държавна НЦИОМ и настоящ управител на частната агенция „Екзакта“ Лидия Йорданова. Когато излезе изследването на „Маркет линкс“ Йорданова написа: „Пеевски при нас имаше близо 8% одобрение още преди последните избори. Но от някои социолози (защо ли?) тръгна мита за 2%-овия му рейтинг и това обслужи говоренето на куп политици“. Толкова за достоверността на данните и на „Алфа рисърч“, и на „Маркет линкс“. Що се отнася до политиците, споменати от Йорданова, макар тя да не ги посочи поименно, тяхната самоличност е ясна – лидерите на ПП-ДБ като Кирил Петков и Николай Денков, които използваха лъжите на социолозите, за да изкарат, че доброто представяне на ДПС-Ново начало на парламентарния вот било в следствие на купен вот.
И трето, но не и по важност - обществото вече на лъжи трудно се хваща, а когато някой социолог му каже „добър ден“, винаги проверява дали не изгрява луната. За всеки случай. И не можем да ги виним, след като самите социолози не само публично се самоопровергават и обвиняват едни други в манипулации, ами и изборните прогнози на агенции на повикване на олигархията като „Алфа рисърч“ и „Маркет линкс“, редовно катастрофират на всеки нов вот.
А най-сигурно е да вярваме на изпитаната мъдрост, че най-добрата социология са изборите и вотът на гласоподавателите.
Последвайте ни
Не вярвам на нито една лъжлива социологическа агенция.Два пъти се прецакаха на последните избори
....
Б л и ц а е н а х р а н и л к а п р и д е р и б е я М а г н и т с к и....