Една трета от държавните служители на гише не обслужват граждани през целия работен ден. Това показа проверка за обслужването в 377 администрации в цялата страна, пише "Телеграф". През август Министерският съвет разпореди на инспекторатите към изпълнителната власт да проверят как върви обслужването на гише.
Наред с отпадането на редица хартиени документи, които администрацията изисква за различни услуги, властта обяви война и на некачественото обслужване. През лятото премиерът Бойко Борисов констатира, че чакащите за документи по опашки граждани псуват от служителите на гише по цялата верига, та чак го него. По думите му те не правят разлика между община и централна власт, тъй като губят времето си, за да бъдат обслужени. У хората се създавало усещане за тревожност, напрежение, корупция.

"В някои администрации се извършват истински безобразия. Работното време с гражданите трябва да е работното време на администрацията и не е редно да караме всички граждани, целият бизнес да се строява и да му се равнява по това как му е удобно на даден служител", коментира преди седмица натовареният с административната реформа вицепремиер Томислав Дончев. По думите му именно спазването на работното време бе сред акцентите на административното обслужване. От 23 август до 20 септември бе направен пълен преглед дали се спазват изискванията на Наредбата за административно обслужване при предоставяне на услуги от първостепенните и второстепенните разпоредители с бюджет.

Оказа се обаче че виновни няма. В доклада не се споменават поименно институции, защото целта му не е да посочи провинени администрации, а в каква степен се прилага наредбата, коментираха от политическия кабинет на Дончев.

От данните става ясно, че при една трета от проверените звена времето за обслужване на граждани е по-кратко от работното време. В толкова от случаите е констатирано, че се правят почивки в рамките на обявеното работно време. Други нарушения са, че не е осигурена възможност за достъп на хора с увреждания, както и не се предоставят няколко услуги на едно гише. В цели 70% от проверките не е предоставена възможност да се плаща с карта през ПОС терминал. Ведомствата имат задължение да информират и насърчават гражданите да плащат с карта от лятото, когато бе одобрена специална наредба за това. Пропуските обаче са поправими. Министрите имат срок до 5 декември да представят отчет за предприетите действия за отстраняване на нарушенията, както и да осигурят повишаване на професионалната квалификация на служителите за предоставяне на административни услуги, реши кабинетът.