Да се даде възможност на мобилни приложения за споделено пътуване като „Юбер“ да се върнат на пазара у нас, предвижда промяна в Закона за автомобилните превози, внесена в първите дни на 45-ото народно събрание от депутатите от „Демократична България“ Христо Иванов и Атанас Атанасов.


Проектът бе коментиран като опит да се подпомогне връщането на „Юбер“ у нас. Ето и експертен коментар за внесения законопроект на Спас Атанасов, председател на Браншовата камара на таксиметровите водачи и превозвачи в интерю за Стандарт.

Г-н Атанасов, успяхте ли да обсъдите вече предложението на депутатите от „Да,България“ Христо Иванов и Атанас Атанасов за промени в Закона за автомобилните превози?

В нашата Фейсбук група се проведе едно спешно допитване и две трети от бранша са против предложенията на „Да,България“. Една трета казват, нека да изчакаме да видим, може пък да е за хубаво.

В предложението се говори за облекчаване на режима за регистрация, но това отваря вратите за „Юбер“, които си тръгнаха от България преди време, както и за Максим, как гледате на това?

Аз много добре се запознах с предложението. Най-важното опасение в бранша е, че като се направи такъв облекчен режим, тези, които в момента возят, имам предвид „Максим“, които не са в жълтите коли, те ще продължат да пиратстват.

Наказателният кодекс предвижда затвор за нелегален превоз. Преди няколко месеца влезе в сила закон, който инкриминира нелегалните превози. Между другото не е лошо да подчертаем, че Наказателният кодекс преследва не само шофьора, но и клиента, но това е друга тема.

Казвате, че „Максим“ продължават да работят у нас?

Да, продължават. Това приложение, тази фирма Максим, дава адреси на клиенти и на шофьори. И държавата не може да се справи с това положение, прави от време на време акции по предложение и натиск на браншовите организации на такситата. Акциите са от време на време, от кумова срама.

Десетина, петнайсет шофьори са изгорели при тези акции обаче ние имаме информация, че нелегалните коли са много повече и са над хиляда, дори са около две хиляди. Нашето мнение е, че държавата трябва да се справи като цяло с нелегалните превози.

Ние малко се съмняваме, че „Да, България“ с техните проценти в парламента, ще успеят да получат одобрение по това тяхно предложение. Освен това, ако наистина се облекчи режимът, някои от тях ще станат легални, други ще продължат да превозват нелегално. И тогава ще стане страшна каша, защото няма да има контрол.

Някои ще продължат да возят като полулегални. Ето например „Максим“ е ясно, че са нелегални, обаче държавата не може да се справи с тях. Когато такситата направиха протест и КЗК ги осъди, те останаха без адрес в София и без управител.

И до ден днешен, вече две години, тази фирма няма управител. Тоест, е във въздуха. Мога да ви дам пресен пример, шофьор, който е истинско такси, ползва приложението на „Максим“, клиентите го молят да им развали две по десет лева, след което бягат освен с неплатената сметка от 50 лева, но и с банкнотите на шофьора.

Освен това, те нямат и сайт, ако влезете в българския сайт на „Максим“, той директно ви препраща към руския.

Но онлайн услугите се развиват, как според вас трябва да се контролира процесът?

С повечето фирми, които оперират във виртуалното пространство има сериозна връзка, включително и с Google.

Регистрирани са в търговския регистър, данните за фирмата са публични. Докато това с „Максим“ е някакъв вид измама, а държавата не се бори с тях.

Относно Юбер, те са културна фирма, когато разбраха, че работят в нарушение на българските закони, си събраха багажа и се изнесоха, докато „Максим“ две години се крият като партизани.

А колкото до „Юбер“, нека се върне, но да спазва законите, защото навремето „Юбер“ казваха: ние не извършваме таксиметров превоз, а споделено пътуване.

След няколко години обаче всички европейски съдилища признаха, че „Юбер“ извършва таксиметрова услуга и това трябва да се регулира и да се регистрира. Ако се съобразят с това, да заповядат.

Какво предлагате вие, браншовите организации на таксиметровите услуги?

Ние не сме съгласни да се прави каквото и да било, докато не се изработи регламент за приложенията и всичко касаещо виртуалното пространство и таксиметровите превози. Тези мобилни приложения трябва да се регистрират в Министерството на транспорта и съобщенията.

Така при нарушение ще може да се отнема лиценза. Ако законопоректът внесе наистина облекчения, ние ще се възползваме от тях, но си остават опасенията, че ще стане бъркотия, в която лесно се правят нарушения.

Това, което забелязах в проекта е първо, че има много технически грешки. Не разбирам и това, че първият закон, който той вкарва е за такситата, при положение, че такъв закон се работеше две години и през февруари завърши всичко по Закона за автомобилните превози, сега се внасят революционни предложения.