Заради увеличението на цените на тока и природния газ драстично са скочили разходите на Столичната община за градския транспорт. В същото време заради пандемията са намелели приходите от продажба на билети и карти. Мнението си по този въпрос даде зам. -председателят на транспортната комисия в Столичния общински съвет Зафир Зарков в студиото на "България сутрин" по Bg On Air.

"От 2016 г. градският транспорт бележи ръст в продажбата на превозни документи, достигна 10 млн. лв. през 2019 г. Но през 2020 г., в резултат на Ковид пандемията, приходите се сринаха с 35% за година, после имаше малко повишение, което е крайно недостатъчно", заяви Зарков.

Проблемът е обсъден на среща със синдикатите. Въпросът за спиране на градския транспорт не стои на дневен ред.

"Надявам се, че никой не си представя София с намелен градски транспорт или без такъв. На практика той се финансира от бюджета на София, малко държава помощ и приходи от превозни документи. През втората година от пандемията Столичната община отпусна повече средства и актуализира бюджета за градски транспорт с 12 млн. лв., бяха отпуснати и заеми. 70 млн. лв. са парите само за електроенергия", подчерта още той.

Зам.-председателят на транспортната комисия беше категоричен, че поскъпване на билетите не се планира като спасителна мярка.
"Ценовият шок при превозните документи не би довел до стабилизиране на системата, месеци наред дори ще има сериозен отлив от пътници. В същото време не бих искал да си представя София без градски транспорт, ще настане транспортен хаос, влошена екология", коментира Зарков.

Той подчерта, че са необходими 178 млн. лв. помощ, която очакват от държавата.

"Тези силно завишени цени на електроенергията и горива се отразяват при акцизите и печалбата от тях е за държавата. Затова е нормално държавата да има ясен ангажимент към градския транспорт", призова Зарков и уточни, че проблемът с бюджета за градски транспорт не е само за София.