Китайски учени за първи път са открили няколкослоен графен в проби от лунната повърхност, взети и донесени от апарата "Чанъе-5".

Изследването, проведено съвместно от специалисти от университета на Дзилин, Института за изследване на металите към Китайската академия на науките, Китайската лаборатория за изследване на далечния космос и Центъра за лунни изследвания и космически програми към Китайската национална космическа администрация, е публикувано в изданието "Нешънъл сайънс ривю".

Графенът играе все по-важна роля в много области, включително в планетарната и космическата наука. Смята се, че той съставлява около 1,9 % от общия междузвезден въглерод. Характеризирането на състава и структурата на естествения графен може да предостави богата информация за геоложката еволюция на родителските тела.

Изследователите използват специална технология, която потвърждава, че качеството на графитния въглерод в пробите е относително високо. Освен това се оказва, че графитният въглерод, открит в пробите, е няколкослоен графен.

Изследването предлага нов поглед върху геоложката дейност и еволюционната история на Луната. То също така разширява разбирането за сложния минерален състав на лунната почва и дава информация за използването на ресурсите на естествения спътник на Земята на място.

Специалистите предполагат, че образуването на няколко слоя графен и графитен въглерод може да се дължи на процес на минерална катализа, предизвикан от слънчевия вятър и ранните вулканични изригвания на Луната.