Населението на Чикаго е 2,7 млн. жители. За благополучието и здравето им се грижи не само кметството, но и няколко други отдела към общината. Главният отдел за здравето на хората във Ветровития град е департаментът по обществено здраве (Chicago Рublic Health Department).

Сред всички 600 души, които работят там, е и българката Елена Иванова. Преди това тя се е занимавала с журналистика и е била част от българската телевизия в Чикаго BiТelevision, пише bg-voice.com.

Иванова е част от комуникационния екип там и в момента е включена в специалния екип за справяне с коронавируса.



В нормални условия Иванова се занимава с организиране на пресконференции и изпращане на прессъобщения, поддържане на друга комуникация за медиите, както и поддържане на социалните профили на ведомството. Но сега е натоварена със стресовата задача - да подава всякаква информация на медиите и гражданите за коронавируса.

Българката започва работа в здравния отдел на Чикаго през декември 2018 г. „Не знаех почти нищо за тази сфера. Но с времето разбрах колко важна е нашата мисия и с колко различни неща сме заети“, споделя Иванова.

„Нашата основна дейност е превенция и контрол на заболяванията. Освен това имаме отдел, който се занимава с различни проблемни заболявания като СПИН или туберкулоза. Поддържаме и отдел за грижи за майки, деца и юноши. Имаме и отдел за инспекции на ресторантите.

Чувствам се изключително полезна – макар и с малко, да мога да помагам на хората да бъдат здрави, да са в безопасност и да имат по-добър живот“, допълва тя.

„В момента, в условията на епидемията с коронавируса, работя много близо с медицинските ни експерти и моята основна роля е да им помагам с набирането на информация.

Помагам и с инструкциите, които даваме на хората и бизнесите – какво да правят хората, домакинствата, компаниите, когато имаме новини за отмяна на мероприятия или както в случая, когато трябваше да затворим училищата“, обяснява сънародничката ни.

Иванова е имала голямо участие в разработването на специален уебсайт за коронавируса, в който има актуална статистика, отговори на различни въпроси, както и друга актуална информация. „Опитваме се да даваме информация на хората по всякакъв начин, защото в този момент е изключително важно човек да бъде информиран“, казва Иванова.

„Нашият департамент следи ситуацията още от самото начало, още от времето, когато бяха докладвани първите случаи в Китай. Когато има нов вирус, когато няма лекарства, когато няма ваксина, нашият департамент следи ситуацията отблизо“, допълва тя.

„Нашият департамент отвори команден операционен център още през януари и аз участвах в екипа в него още от самото начало. Основно работя по комуникациите и информацията, която излиза от нашия департамент“, разкрива българката.

Освен чрез сайта на департамента за обществено здраве, сайта на кмета на Чикаго, сайта на губернатора на Илинойс и новия сайт за коронавируса, жителите могат да получат отговори на въпросите си за болестта на горещата линия на департамента по обществено здраве, както и чрез специално създаден имейл.

„Преди няколко седмици започнахме да изпращаме и нюзлетър. Нашата основна цел е хората да получават навременна и достоверна информация, защото знаем, че това е много труден момент за всички, и знаем, че има много въпроси и много неизвестни и трябва да уверим хората, че всички ресурси, от които имат нужда, са мобилизирани.

Ситуацията се развива много бързо и нещата се променят със секунди, а с това и въпросите на хората“, разяснява Иванова.
Ведомството няма данни дали българи са задавали въпроси, но е сформирало групи, които да работят с хора, които са застрашени в по-голяма степен, включително и имигрантите или хората без здравна застраховка, а също и хора без документи.

Иванова разказва, че в Чикаго е имало подобна на ситуацията с коронавируса симулационна подготовка и тя се е състояла миналата година.

„Участвах в симулацията“, дава детайли Иванова. „Моята роля беше с разпространението на информацията. Нашият департамент участва заедно с други отдели, заедно с щата Илинойс и с федералното правителство, както с други щати. Нов вирус, срещу който няма лекарство и ваксина – това беше заложеното предизвикателство в упражнението.

Тогава според сценария първите случаи бяха в Чикаго, който беше и най-засегнатият град. Нашият департамент, в реално време заедно с всички други, които участваха, тествахме абсолютно всички структури и системи, които сме създали, за да можем да реагираме. Сценарият предвиждаше да призоваваме хората да си стоят вкъщи.

В него обаче имаше разработена ваксина, но все още не беше достъпна за хората, и трябваше да предприемем мерки, за да се облекчи ситуацията. Обновихме нашите планове. Имаме екип, който се занимава точно с това ежедневно – да следи дали протоколите и плановете са адекватно разработени за пандемия, химическа атака или други извънредни ситуации“, казва още Иванова.

Чикаго е известен с програмата си за подготовка за извънредни ситуации. По принцип здравният департамент е един от най-подготвените в страната и е даван за пример на национално ниво според българката. Не е необходимо да има някаква извънредна ситуация, за да се активира този екип.

„Например, ако има големи мероприятия, като фестивали, паради или маратон, винаги се отваря операционен център. Този център се активира също, когато има много големи промени в температурата – всяка година има много студени дни и тогава насочваме усилия да предпазим хората от измръзване и смърт“, споделя Иванова.

Сънародничката ни напомня, че повечето хора дори и да се разболеят от коронавирус, ще развият леки симптоми – треска или кашлица, които ще продължат няколко дни и няма да имат сериозни усложнения. Хората, които нямат симптоми или имат леки симптоми, няма нужда са се тестват. Най-доброто, което те могат да направят, е да се изолират вкъщи, казва Иванова.

Най-големият риск е за хора с близък контакт с болен от коронавирус, като близък контакт е на разстояние по-малко от 2 метра в продължение на повече от 10 минути, казва Иванова.

Ако имате въпрос за коронавируса и живеете в Чикаго, можете да изпратите имейл на [email protected] или да се обадите на горещата линия на 312-746-4835.