За много желаещи да станат предприемачи програмите на Харвардския университет са задължителна стъпка към успеха. Но за Бом Ким този процес минал доста по-бързо.

Едва шест месеца, след като постъпил в Харвард, решил да напусне, твърдо решен да се оправя сам в света на бизнеса.

Сега, по-малко от десетилетие по-късно, Ким е милиардер и мозъкът зад стартъпа с най-висока оценка в Южна Корея.

„Имах убеждението, когато бях в училище, че разполагам с много кратък прозорец от време, за да направя нещо значимо“, казва Ким пред CNBC.

Ким е основател и изпълнителен директор на Coupang - компания за онлайн търговия с оценка от 9 млрд. долара. Порталът бива наричaн често Amazon на Южна Корея.

Ким стартирал бизнеса си през 2010 г. в Сеул с желанието да се възползва от технологиите, които набират скорост. В наши дни компанията му има потребителска база колкото половината население на страната.

Въпреки този успех, 40-годишният Ким споделя, че няма никакви планове да се превръща в следващия Джеф Безос.

Маневри

В началото порталът Coupang функционирал с модел, разчитащ на дневни оферти, но Ким забелязал успеха на онлайн търговията и бързо трансформирал сайта си по подобие на eBay, превръщайки го в посредник между продавач и купувач.

“Формата на Coupang, биснес модела на Coupang, това, което изглежда днес, премина през много промени”, казва Ким.

Бизнесът жъне големи успехи. За три години Ким посочва, че продажбите на компанията са преминали границата от 1 млрд. долара. По това време Coupang са били на ръба да предприемат процедура по първично предлагане на акции и да се превърнат в публична компания.

Но в последния момент Ким се отказал от тези планове и радикално променил бизнес модела, убеден, че може да изгради нещо по-добро.

По думите му тогава компанията е трябвало да се запита дали е създала продукт, който да остави потребителите с увиснало чене.

„Реалността беше, че не сме”, споделя той.

Рестарт

Така Ким решава да започне отначало. Този път той иска да превърне Coupang в платформа за пазаруване, която предоставя пълна услуга – от първоначалното влизане на потребителя в сайта до доставката до дома му.

За да стане това възможно, Coupang трябвало да изградят собствен логистичен бизнес на име Rocket Delivery.

„Единствените модели, които видяхме тогава, бяха тези, подобни на Amazon... По това време действително им завиждахме”, казва Ким.

Онлайн пазарът на Южна Корея расте с бързи темпове през последните години, като през тази година се очаква да се превърне в петия най-голям пазар в света, след тези на Китай, САЩ, Великобритания и Япония.

Междувременно, дългите работни часове и градовете с голямо население правят търсенето на услуги по доставка силно в страната.

Coupang отговаря именно на тези пазарни характеристики. Така в наши дни над 5 хил. доставчици на компанията доставят 99.3% от поръчките за по-малко от 24 часа.

Новата Dawn Delivery услуга обещава дори още по-бързи доставки, които биха изпреварили дори Amazon Prime – поръчки, направени до полунощ, пристигат до 7 часа сутринта.

Според Ким това което, го различава от конкурентите в този бизнес, е вниманието към детайлите. На фона на това, че Amazon няма активност в Южна Корея, през миналата година Coupang изпревари местни играчи, като Gmarket и 11Street, за титлата „най-предпочитан търговец на дребно” в страната.

„Това, което изглеждаше като прокоба тогава – това, че трябваше сами да изградим цялата тази инфраструктура и технологията, която да я интегрира от край до край, реално се превърна в нашата благословия”, казва Ким.

Южна Корея като модел

Пазарът на Южна Корея привлича вниманието на инвеститорите.

Към ноември 2018 г. Coupang е получил инвестици на обща стойност 3.6 млрд. долара от големи имена, като Softbank, Sequoia Capital и BlackRock.

Това поставя на компанията оценка от приблизително 9 млрд. долара, превръщайки я в най-скъпия стартъп в Южна Корея, правейки Ким милиардер, по данни на Forbes.

Той отбелязва, че инвеститорите в неговата компания имат дългосрочни намерения.

Coupang, който понастоящем вече може да се похвали с продажби за над 10 млрд. долара, ще използва инвестициите за евентуално излизане на външните пазари.

„Условията, които има Корея - високата урбанизация, изключителната гъстота на населението и информационната инфраструктура - това са неща, които според мен ще бъдат реалност за клиентите в много региони, особено в Азия, когато се модернизират“, добавя Ким.