До момента все още няма информация за съдбата на българския инспектор Живко Жеков, който вече трети ден е в неизвестност след потъването на руската нефтена платформа „Колская” в Охотско море, Североизточна Русия.
Според официалните данни на фирмата-собственик на платформата на нея е имало 67 души, от които едва 14 са спасени. Потвърдена е смъртта на 11 души. Българинът Живко Жеков от пет години работи за германската фирма &bdquo;Нобъл Дентън&rdquo;, която снабдява с технически услуги корабостроителната и нефто-газовата индустрии. Неговите работодатели потвърждават, че той има дългогодишен опит в своята сфера и са потресени от новината за събитията от последните дни. Жеков притежава квалификация капитан или &bdquo;master mariner&rdquo; и бил главен независим инспектор на платформата &bdquo;Колская&rdquo; преди потъването й.<br /> <br /> Жеков е пристигнал на платформата само седмица преди инцидента и е бил единственият присъстващ служител на &bdquo;Нобъл Дентън&rdquo; по време на аварията. От фирмата обясняват, че компанията е наета от фирмата-застраховател като трето лице, за да отговаря за техническата изрядност на платформата.<br /> <br /> Олаф Магер от &bdquo;Нобъл Дентън&rdquo; обяснява, че фирмата още в неделя се е свързала със семейството на Жеков в България. &bdquo;Обадили сме се на аварийните номера в Москва и на остров Сахалин, опитали сме се да се свържем с оператора на платформата, обадили сме се и на органите за извънредни ситуации. Като една професионална компания ние се стараем да правим всичко възможно, за да разберем какво се случва с нашия служител&rdquo;, обясни той.<br /> <br /> Платформата &bdquo;Колская&rdquo; е била приключила работата си в Охотско море и е трябвало да бъде преместена в пристанище за зимата. Според данни на собственика на платформата &bdquo;АрктикМорНефтГазРазведка&rdquo; именно Жеков е инспекторът, който е подписал разрешението платформата да бъде преместена, след като се е уверил, че всичките изисквания за безопасност са изпълнени.<br /> <br /> Платформата е построена през 1985 г. и е била в изрядно техническо състояние, притежава сертификат за безопасност валиден до 2015 г., съобщават руските собственици. През лятото платформата е преминала дълъг преход като е била изтеглена няколко хиляди километра от европейското пристанище Мурманск, разположено на Арктическия океан, до Магадан в Охотско море.<br /> <br /> Изчезналите все още се издирват от руските власти и тече разследване за случилото се. До момента все още не е потвърдена причината за потъването.<br /> <br /> <br />