Опасенията, че ще превъоръжим родните ВВС с употребявани самолети F-16, отпаднаха. На 1 октомври при отваряне на офертите от потенциалните доставчици стана ясно, че САЩ ни предлагат нови F-16 и F-18. На каква цена, все още не може да се каже пише „Труд“.
 
Най-вероятно, както прогнозира министърът на отбраната Красимир Каракачанов, експертите ще работят по четирите предложения до края на октомври, за да дадат възможност на политико-военната група да определи победителя и да внесе в правителството проект на решение за закупуване. Ратифицирането на договора от парламента се очаква да стане в началото на следващата година, предположи преди няколко дни председателят на Комисията по отбрана ген. Константин Попов.
 
Почти на 100 процента отсега е ясно, че на финалната права ще излязат офертите на САЩ и Швеция, т.е. за „Грипен“ и F-16. В публичното пространство излезе информация, че военните били за шведския изтребител, а политиците за американския. Може би това дойде и от изявления на премиера, че е важно да имаме предвид и стратегическото партньорство. Ако върнем обаче лентата 10-15 години назад, ще установим, че нашите пилоти правят съвместни тренировъчни полети преди всичко с американски самолети. През септември например, се проведе учението „Green Bridge 2018“, в което се включиха екипажи на самолети МиГ-29 от състава на авиобаза „Граф Игнатиево“ и самолети F-16 от гръцката авиобаза „Неа Анхиалос“.
 
Военните експерти не са съвсем единодушни, каквито твърдения има. Те например, отчитат, че F-16 има богат боен опит навсякъде по света. Посочват, че това, което ни се предлага, е последна дума на техниката, с цифров радар, напълно съвместим с F-35. Разбира се, има и проблемни въпроси, които очевидно ще бъдат на вниманието на членовете на комисиите, които в края на краищата ще трябва да си кажат мнението. Вече стана ясно, че в процедурата има възможност за подобряване на офертите. Разговорите са между правителствата, а не между фирми, което има своето значение. Преди по-малко от месец американската компания Lockheed Martin официално презентира в София последния вариант на изтребителя F-16.
 
Техническите характеристики говорят много, но най-вече на авиационните специалисти. За широката общественост е интересно, че Lосkhееd Маrtіn разполага със 100 000 души персонал, като половината са инженери. 75 000 от тях работят в 400 бази из света. Основната група клиенти са от САЩ, не само от отбранителния сектор, но също така и от енергетиката, транспорта и търговията, тъй като палитрата от продукти е доста широка. Работи с НАСА и със 70 правителства. Пpeз 2017 гoдинa Lосkhееd Маrtіn oтчитa 51.08 млpд. дoлapa пpиxoди, oт кoитo 20.1 млpд. дoлapa oт aepoнaвтикa. 58% oт oбщитe пpиxoди идвaт oт aмepикaнcкaтa apмия, a 30% oт изнoc. Пo вpeмe нa пpeзeнтaциятa бяxa пpeдcтaвeни чacт oт пpeдимcтвaтa нa мoдeлa.
 
Производителите твърдят, че F-16 превъзхожда сериозно конкурентните еднодвигателни изтребители. Според тях американският боен самолет има 40% по-дълго време за патрулиране, 45% по-голям боен товар, 50% по-добра скороподемност, 35% по-добра ускоряемост и 50% по-дълъг жизнен цикъл. До момента са продадени 4600 изтребителя F-16 на 28 държави. Над 3000 от машините в 25 държави все още са в експлоатация. Що се отнася до F-16 Вlосk 70, то тойще се поддържа поне до 2045 г., а летателните му часове ще са над 12 000, което е с 30% повече в сравнение с досега обявените 8000. Най-новият клиент на самолета е Словакия, а от компанията смятат, че Централна и Източна Европа са сред сериозните потенциални пазари на техните машини. Един от важните критерии в проекта за инвестиционен разход за придобиване на нов тип боен самолет е индустриалното сътрудничество. Поне засега е ясно, че страната ни няма да произвежда части за F-16. От компанията обаче уточняват, че ще изпълнят пpoгpaмa пo индycтpиaлнo cътpyдничecтвo и тpaнcфep нa тexнoлoгии. По този начинще бъдат компенсирани част от разходите за изтребителите, както и за създаване на нови ключови технологии в областта на сигурността и отбраната.
 
Какви екстри има още в офертата на САЩ, не е ясно. От сега обаче можем да кажем, че F-16 е сериозен конкурент, още повече, че както вече е известно, машините ще бъдат новопроизведени. Това съвсем не е без значение. Наред с всичко то има психологически ефект, когато се търси и обществено одобрение на сделката.
 
Най-сериозното подобрение
Това е новият радар APG-83, който използва активна фазирана антенна решетка (AESA) и взаимства технологии от новия F-35. Има 95% сходство с APG-81, използван на изтребителя следващо поколение. Всички признават, че APG83 е невероятна машина, която дава много нови способности – повишаване далечината на откриване и захват, работа с 20 цели едновременно, режим за обзор на земната повърхност със синтетична апаратура (SAR), висока устойчивост срещу смущения и много ниско ниво на откази. Осигурява доста по-голям обзор и предоставя много повече време за реакция и решения какво да се прави с откритите заплахи. Може едновременно да работи по наземни и въздушни цели.