Скорошен научен труд, озаглавен „Експериментът Facebook“, хвърли камък по най-масовия ни виртуален кът. Авторитетни автори излагат тезата, че социалната мрежа прави хората нещастни, развивайки у тях специфична форма на завист. Причината за злорадстването и ненавистта учените откриват в системното разглеждане на чужди снимки и статуси. Според тях тази завист предизвиква депресивни състояния.
От друга страна потребителите, които не използват мрежата, са по-щастливи, чувстват се удовлетворени от себе си и са по-малко стресирани.

„Всеки ден милиони часове биват прекарвани във Facebook“, пише авторът на изследването Мортън Тромхолт. – „По време на изследването ние искахме да разберем как социалната мрежа влияе на хората. Днес ние комуникираме по между си по-лесно от всякога, но дали тази нова свързаност всъщност е нещо добро?“.

Работата е там, че според данните от новото изследване отговорът е „Не!“.

Новото изследване е изготвено от специалисти на университета в Копенхаген, провели експеримент с 1 095 души. Обектите на проучването били разделени в две групи: контролната група била инструктирана редовно да бъде на линия във Facebook, докато от втората се искало да страни от социалната мрежа.

С развитието на социалната мрежа в психологията се появи и новият термин – "Facebook завист“. Хората, които изпитват неудобството от това душевно състояние, най-често чувстват определен тип дразнения от активността на приятелите си във Facebook – обявяване на някаква интимна обвързаност, снимки от пътешествия, откровения и др.

„След като втората група изкара една седмица без Facebook, при хората в нея бе регистрирано повишаване на чувството за житейска удовлетвореност“, пишат изследователите.

С други думи това означава по-малко стрес, повече приятни емоции и явно подобрение в самочувствието на потребителите. Едноседмичната виртуална диета показва повишаване усещането за задоволство у втората група – нарастване от 7,5 на 8,12 единици.
При тях обаче се появява и интересен феномен. Способността им да се концентрират станала по-добра след 7-дневната им почивка от социалната мрежа. Седмицата без Facebook им позволила да осъзнаят, че висенето пред монитора е загуба на време.

Учените установяват чрез анкети явните промени в настроенията на двете групи. Едноседмичният експеримент дава следните цифрови показатели:

Втора група – на диета „Анти Facebook“
Щастливи: 88%
Самотни: 16%
Агресивни: 12%
Обезпокоени: 41%
Депресирани: 22%
Тревожни: 22%
Отдадени на реалния живот: 84%

Контролна група – редовни потребители
Щастливи: 81%
Самотни: 25%
Агресивни: 34%
Обезпокоени: 54%
Депресирани: 33%
Тревожни: 34%
Отдадени на реалния живот: 75%

Анализът показва, че редовните потребители се чувстват една идея по-нещастни от другите. Фейсбукарите са по-самотни, почти 3 пъти по-агресивни и малко по-обезпокоени. Висящите във Facebook са с 11% по-депресирани от другите, по-тревожни са и по-малко отдадени на реалния живот.

„Социалната медия е канал, който постоянно предлага страхотни и възвишени новини. Този постоянен поток влияе на фокуса ни върху реалността, ограничавайки възможността да възприемаме нещата обективно такива, каквито са“, смятат учените.

Източник: tialoto.bg