Шокът с цените на горивата е отражение на конфликта в Украйна. Но той не оказва влияние при цените на руския нефт. В последните месеци се вдигнаха разходите за транспорт, което доведе до увеличение на цените.

Замисълът на Държавната петролна компания беше да регулира пазара и да недопуска високи цени. Защото нейните търговски обекти ще продават на фиксирана, а не пазарна цена. Това е разписано за нейното създаване, уверява ни експертът Иво Атанасов.

"Една конкретна компания има да изпълнява определен брой договори към държавни учреждения. Поради недостиг на гориво да пусне по своите обекти, тя вдига цената, за да намали потреблението. И това бе използвано за шантаж към правителството" - това е обяснението защо се стигна до презапасяване с гориво, но кой да ги знае тези неща. 

Експертът по контрола на горива Иво Атанасов признава пред БЛИЦ TV, че Кирил Петков и Асен Василев искат да станат гробокопачи на идеята държавата да е регулатор и да има собствени бензиностанции. Това е част от "промяната", която те искат да реализират в мандата си.

"Всички наричат петролната компания дупка на старото правителство на Бойко Борисов, но тя плаща разходите по резерва, а единствените разходи са за Фонд работна заплата" - обяснява ни замисъла той. Остават неясни мотивите за нейното закриване.

Иво Атанасов припомни, че преди последните избори беше сменен шефът на Държавния резерв, а Кирил Петков кадрува от времето, когато беше служебен министър на икономиката.

При пълно затъмнение новият шеф Николай Василев е поел поста без съответните документи - какво има в наличност от запаси на горива, заостря вниманието ни експертът. 

Нека държавните органи проверят какво се случва там, а не да повтарят мантрата за 90 дни от запаси при тежка криза. Но се поражда въпросът защо част от резерва ни е в България, а другата извън граница. Да не се окаже, че ще плащаме да пъти за едно и също нещо - важни въпроси, които остават без отговор.


 
С тези думи пред БЛИЦ TV Иво Атанасов стана вайръл. По негова информация измервателните уреди се "пипат", така че бензиностанциите да ни удрят в количеството и съответно цената. За него не са коректни данните, които се подават към НАП. А схемата действа на принципа със софтуер, които безконтактно получава данните. Така той не се хваща, ако държавата не реши да се намеси.

"Лукойл работи с 40% не руски петрол, а това може да се вдигне до 100%, говорено е. Там не очакваме проблеми. Освен, ако Босфора не затвори за търговски кораби, но това е драматична ситуация" -  добави мнение вицепремиерът Асен Василев, който настоява резервът да бъде в данъчните складове, къде са съмненията за злоупотреби.

Според Кирил Петков количествата от запаси се държат, ако стане истински голяма криза. Но премиерът си дава сметка, че това ще стигне за три месеца, а недостигът на горива няма да се дължи на паника от социалните мрежи, за което той обвинява МГЕРБ, че с платени постове и снимки са всяли паника у населението.



Експертът по контрола на горива е на позиция, че ако Държавната петролна компания си беше в ролята на регулатор, Кирил Петков и Асен Василев нямаше да правят среща с бранша, и да ходят да се молят на частните дружества да вкарат допълнително горива отвън.

Идеята на компанията е да поеме държавният резерв от данъчните складове, но трябва да се направи приемнопредавателен протокол, има ли какво да се предаде или да се приеме. Не е ли това причината да несъществува тази компания - пита Иво Атанасов.

Жалко, че рафинерията в Бургас беше изтъргувана преди 23 години от Иван Костов. Сега основно се зарежда оттам вътрешният пазар, преди влизаше и гориво от Румъния, но тя затвори. Гърция дава много малки количества, за да има конкуренция у нас.

Участниците на пазара се ориентираха по производителя - пълна анархия е сега. Стигнахме дотам производителят да държи най- ниски цени, а прекупвачите с разлика от 0.50 ст. да продават горива. Задават се фалити на малките търговци, дали това не се прави умишлено - още една тема, по която Иво Атанасов ни предлага да помислим.