Ракетата „Арес І”, която трябваше да доставя космонавтите на Луната в рамките на американската програма за възвръщането на спътника „Съзвездие”, може да залегне в основата на нов по-евтин космически транспорт. С неговото създаване ще се заемат две компании, които разчитат да получат част от парите, заделени от NASA за частна космонавтика. Накратко проектът е изложен от вестник The New York Times.
С разработената ракета-носител Liberty (&quot;Свобода&quot;) ще се заемат американската компания Alliant Techsystems (ATK) и европейската фирма Astrium. ATK произвежда двигатели за космическите совалки, а Astrium е създател на ракетите-носители Arian-5.<br /> <br /> Производството на 90-метровата &bdquo;Свобода&rdquo; би трябвало да излезе по-евтина от производството на американската &bdquo;Арес І&rdquo;, тъй като последната степен на новата ракета, построена на базата на &bdquo;Арес І&rdquo;, ще бъде заменена със степен на &bdquo;Ариана-5&rdquo;.<br /> <br /> Първата степен ще остане без изменение, но тя представлява малко модифицирана версия на твърдогоривния ускорител. Конструкторите разчитат, че ракетата ще може да доставя на орбита научно оборудване, професионални космонавти и даже космически туристи. Първият полет на новата ракета-носител трябва да се състои през 2013 година.<br /> <br /> САЩ се отказаха от плановете за връщане на Луната и съответно от създаването на необходимия за това космически кораб и ракети преди една година. Новата стратегия за развитие на американската астронавтика предполага, че не малка роля в освояването на космоса ще играят частни компании. Две от тях - SpaceX и Orbital Sciences &ndash; вече получиха от агенцията по 50 млн. долара за разработка на транспортен кораб.<br /> <br /> През декември се състоя първият полет на частния космически кораб. Създаденият от компанията SpaceX аппарат Dragon направи две обиколки около Земята и се приводни в Тихия океан.<br /> <br /> <strong>БЛИЦ</strong><br /> <br />