Тома Биков направи на нищо Минеков
От пет месеца служебният министър не се занимава с културата и се превръща в опасност за сектора, смята той
Ако с колегите от Комисията по културата и медиите не се бяхме задвижили, в актуализацията на бюджета щеше да има 0 лева за култура. За да не бъда заподозрян, че си правя реклама, ще кажа, че най-активна в този процес беше госпожа Мария Капон. Тя, както и всички останали колеги от комисията, знаят много добре какво беше поискал господин Минеков.
Припомням това нахално интервю отпреди месец, защото след като тогава реагирах, служебният министър спря да дава интервюта. Имам чувството, че изчака да мине краткият мандат на парламента, за да се появи отново. Защото, когато има парламент могат да му бъдат зададени съвсем конкретни въпроси, на които той няма отговор.
Очаквах, че днешното интервю за бТВ ще бъде нещо като отчет на служебния министър. Оказа се, че е по-скоро някакво предизборно включване. Направи ми впечатление, че към него нямаше нито един въпрос, свързан с проблемите на културния сектор в контекста на коронакризата. Това не е критика към журналистите, а констатация към образа на служебния министър. Журналистите го канят в предаванията си, за да прави сеир, а не за да каже нещо по същество. Това обаче е негов проблем.
Проблемът на културния сектор е, че през последните 5 месеца министърът се занимава с всичко друго, но не и с него. Това не е безобидно, защото щетите върху цели гилдии започват да придобиват стратегически характер.
Най-фрапиращ е примерът с българското кино. В продължение на 2 месеца, служебният министър отказваше да подпише Правилника на Закона за филмовата индустрия и по този начин изтърва сроковете за нотификацията му от Европейската комисия. Подписа го след като разбра, че ще му зададем парламентарен въпрос по този повод.
Малко преди това уволни директора на Националния филвов център Жана Караиванов, като с това усложни още повече прилагането на закона. Резултатът е, че вместо 40 милиона лева, през тази година българското кино ще получи 0 лева! Нещо повече, по всяка вероятност, няма да бъдат изплатени и парите за вече готови проекти. Когато в Комисията по културата и медиите извикахме министъра, за да обсъдим проблемите на киното, той дойде, но... за друга точка от дневния ред.
Тази свързана с отчета на Съвета за електоронни медии! По време на отчета, той зааде десетина въпроса свързани с работата на СЕМ и БНТ, към които като министър няма никакво отношение. Когато дойде ред на точката свързана с киното, пред очите на представителите на всички организации и асоциации свързани с кинопроизводството, той си тръгна! Повтарям – тръгна си! И никой от присъстващите в залата не можа да повярва на очите си!
В Комисията по културата и медиите направихме среща между министъра на културата и министъра на здравеопазването, които очевидно преди това не бяха обсъждали здравните мерки за сектора. Срещата беше по искане на творчески организации на сценичните изкуства, които не знаеха, какво ще се случи с театрите, оперите, залите...
С поседното искам да кажа, че служебният министър не си беше направил труда не само да обсъди, но и да информира работещите в тази част на културния сектор, какви мерки ще се предприемат спрямо тях. По време на заседанието на комисията, останах с усещането, че самият господин Минеков не е много наясно с мерките, които ще се предприемат и с въздействието им за културния сектор. Повтарям, че наред с това беше пропуснал да поиска и пари за компенсации.
Когато в интервюто си за бТВ отвори тема за НДК, очаквах министърът да сподели, че е предприел определени мерки по отношение на тази институция. Заради коронакризата, като конгресен център, НДК е в много тежко състояние. От няколко месеца дворецът не получава помощ и по програмата „60 на 40”, а ръководството е в оставка.
Зная, защо не каза нищо по този важен въпрос – защото не е направил нищо! Повтарям – НИЩО!
За сметка на това обаче е решил да променя методиката за назначаване на директори на културните институти. Доколкото чувам е решил да изчегърта директорите на Националната опера и на Народния театър проф. Пламен Карталов и Мариус Донкин. Насред кризата и в рамките на ограничения си мандат! Явно обаче не знае, че за да промени методиката, трябва да мине през парламента. А парламент няма. Затова, притеснението ми е, че в ентусиазма си да чегърта, ще направи и закононарушения.
Последните 5 месеца бяха достатъчни, за да бъде подготвен регистър на музикантите. Това е много важен въпрос. Той е свързан с начина, по който да бъдат компенсирани професионалните музиканти, които нямат възможност да работят заради здравната криза. Регистър все още няма! Не просто няма, а изобщо никой не работи по този въпрос!
Затова и парите, които са предвидени за компенсации, отново няма да стигнат до онези, които имат нужда от тях.
Какво направи служебният министър през последните 5 месеца? Назначи за шеф на кабинета си човек, който преди две години участваше в организиране на изложба. По-късно се оказа, че 90 процента от картините са фалшификати, а той ги е рекламирал като оригинали в специален каталог за изложбата. Това е престъпление по Наказателния кодекс.
Затова и агентурното минало на въпросния човек в структурите на ДС бледнее, пред тази измама.
Назначи си за съветник приятел от протестите(Светослав Трайков), който няма нищо общо нито с културата, нито с изкуството. За сметка на това, преди време се оказа, че е съсобственик на сайта за фалшиви новини Информиран.нет!
Раздаде бонуси на членовете на политическия си кабинет(зам.-министри и съветници) на 1 юли(само месец и половина след като бяха назначени). Заедно с това направи куп преназначения на по-високи позиции с цел увеличаване на заплати, без преди това да е направил финансова обосновка. Последното означава, че администрацията на министерството може да се окаже без заплати за декември. След като зададох парламентарен въпрос по този повод, разбрах, че върнал всички повишени на старите позиции.
Това говори достатъчно за административната адекватност на този служебен министър.
Надявам се, че в следващо интервю, всички тези теми ще бъдат обсъдени от министъра и водещите, защото именно те са важните за българската култура. Част от тях не предполагат сеир, а сериозен разговор. Наясно съм, че такъв трудно би могъл да се случи в присъствието на господин Минеков. Последното вече е опасно за българската култура.
Последвайте ни
8 Коментара: