С имитации на оцет е залята търговската мрежа. Те не са подходящи за консервиране и могат да навредят на здравето. За това алармира председателят на Асоциация „Активни потребители” Богомил Николов, съобщава "Марица".

Той и екипът му са обследвали какво се предлага в търговската мрежа в сезона на консервите и туршиите. Проверени са 25 синтетични заместители на оцет, закупени от супермаркети в София и Пловдив.

Експертите са констатирали, че производителите масово примамват клиентите с цветни етикети, на които вместо коректна, има подвеждаща информация. Например при два продукта се наблюдава акцентиране върху думите "винен" и "ябълков" чрез използване на по-голям шрифт и по-ярък цвят. Така потребителят може да остане с впечатлението, че това е винен или ябълков оцет, а не заместител.

Друга неточност, която е открита е, че само 4 от 25 имитиращи продукта не съдържат препоръка за консервиране на етикетите си. Всички останали по един или друг начин ясно заявяват, че съответният продукт е подходящ за консервиране, което е заблуда за потребителите. От Българската агенция по безопасност на храните предупреждават, че само истински оцет трябва да се влага в консерви и туршии, в противен случай всичко ще „бомбира”.

В имитациите няма грам истинска суровина, а основно синтетична оцетна киселина Е260, даже и калиев перманганат. Е260 в повече от допустимите 6% може при консумация да доведе до силни химични изгаряния при контакт с лигавицата или кожата, защото тя е силно токсична при високи концентрации.

Специалистите препоръчват да се купува оцет само от сигурни и доказани производители. Потребителите трябва да гледат не кое е по-евтиното, а кое е натуралното. Проверката е установила също, че имитациите гонят по цена истинския оцет. Минималната разлика в цената се дължи на усилията на имитациите да измамят потребителите с етикетите си, като влагат средства в по-луксозни бутилки и картинки със зимнина, зеленчуци и дори деца, с което да подведат потребителите.