Фирмите, които се намират в затруднено положение са три пъти повече, в сравнение с тези, които очакват положителния тренд да продължи в следващите няколко години. 2/3 от фирмите се притесняват от икономическите условия у нас и имат много сериозни основания за тези страхове и конкретно за своя бизнес.

Това показват данните от представително изследване за периода януари – февруари 2009 г., проведено в 28 града от агенция ЕСТАТ и JobSpace. Изследването беше представено от управляващия съдружник на JobSpace Йордан Каролев.

Направени са две паралелни изследвания, като в рамките на едното са интервюирани 220 мениджъри, а за другото - 409 служителя. Над 60% от тях смятат, че кризата е засегнала или ще засегне техният бизнес. Малко “мъгляви” са все още конкретните проблеми, които кризата ще създаде на отделната фирма. По-голямата част от отговорите са свиване на пазара, намаляване на оборотите, печалбата и клиентите. Съотношението между проспериращи и затъващи компании в страната е 1:3. 31% от работодателите смятат, че има свиване на пазара. Работещите са по-песимистично настроени от работодателите. 1/3 от работодателите смятат, че ситуацията ще се влоши, но няма да има съкращения, а 14 на сто от тях смятат, че съкращения ще има следващата половин година. На такова мнение са и 17 на сто от работещите. Те очакват вълна от съкращения в следствие на кризите.
По-оптимистично стои въпросът за очакван ръст на заплатите. 46% от работещите казват, че очакват заплатите да продължат да растат. 45% от работодателите заявяват, че възнагражденията ще останат на нивото, в което са в момента. Така мислят и 40 на сто от работещите. Само 4% от работодателите прогнозират, че заплатите ще бъдат намалени. Средното увеличение на заплатите, което се очаква във фирмите, е между 15 и 18%, според работодатели и работещи.
Данните сочат още, че 40% от работодателите имат намерението да назначат нови хора, докато 56 на сто не планират назначения.
Йордан Каролев заяви за Агенция БЛИЦ, че по принцип работодателите използват кризата, за да махнат некачествения персонал, който не им върши никаква работа. Това си е чиста спекула, но е вариант за справяне с все още съществуващия проблем - качеството на работната ръка.
Работодателите търсят хора най-вече с обяви в интернет – така са отговорили 44,4%. 43% от тях предпочитат да наемат работници чрез познати или приятели. 41 % от хората в градовете търсят работа чрез сайтове с обяви за работа.
Десислава Вангелова, БЛИЦ