Националният дворец на културата (НДК) се готви на високи обороти  да посрещне председателството от България на Съвета на Европейския съюз, до което ни остава една година.
На фона на футуристична изложба от строителни и технически материали, подредена в централното фоайе на НДК, неговият амбициозен директор Мирослав Боршош  разкри подробно етапите и основните задачи в работите по ремонта, санирането и вътрешното преустройство на някои пространства в емблематичната сграда. Целта е тя да бъде на равнището на това най-голямо международно събитие у нас през второто десетилетие на ХХІ век. 

Той даде за пример и за сравнение сегашния председател на Съвета на ЕС – Малта. Макар и най-малката страна в общоевропейското семейство (тя има площ от само 316 кв. км  и население 435 хил. жители), там е бил създаден за целта Малтийски съвет за култура, за да постави специален акцент върху културата на островната държава, а бюджетът за нейното председателство надхвърля 40 млн. евро. „България трябва да излъчи послания по време на нашето председателство – подчерта Мирослав Боршош. -  Трябва да станем част от решенията на важните проблеми на Европа”.

Едно от най-трудоемките и вече извършени дейности по преустройството на сградата на НДК е нейното дигитално заснемане, изготвянето на дигитален паспорт, без който са немислими ремонтните работи.  Много важен лост за пестене на средства е оптимизацията на разходите за енергия – отопление, осветление и затова е проведено енергийно обследване на сградата. На тази база през лятото ще започнат преговори с големи енергоспестяващи фирми. Бързо се реагира и на аварийните ремонти. Ефектното фасадно осветление на НДК е важно средство за комуникиране и поставяне на акцент върху политически събития, благотворителни кампании и големи културни прояви.

НДК се готви да посрещне културната програма за председателството на Съвета на ЕС и в своите нови и преустроени пространства. Зала 2 с интересния си амфитеатър и чудесна акустика, която бе дълго време изоставена,  сега носи името на бележития ни театрален режисьор и педагог Крикор Азарян. Модерните търсения в танцовото изкуство, така характерни за нова Европа,  намират гостоприемство в зала „ДНК” – също преустроена от дискотеката по време на „борческите години”. „Перото”, което неотдавна отпразнува първия си рожден ден, стана любимо място на приятелите на книгата.  Само за една година  „Перото” е приело над 400 представяния на нови книги, срещи с автори и др.

За тази мащабна работа по ремонта и вътрешното преустройство на НДК, което трябва да приключи през септември т.г.  неговото ръководство е успяло да издейства от държавата 35 млн. лв. С половината от сумата то вече разполага, а останалите 18 млн. лв. следва да бъдат преведени през февруари- март т.г.

Отговаряйки на въпроси за агенция Блиц.БГ за преустройството на зала 3 (на последния етаж на НДК),  която ще бъде от основните при българското председателство,  Мирослав Боршош поясни, че там трябва да се демонтира стария таван и постави нов, който да може да носи и издържи цялата тежка техника. Ще бъде сменена и подовата настилка на залата, а само за закупуване на най-съвременна конферентна техника са изразходвани близо 4 млн. лв.
В брифинга и дискусията се включи и бившият дългогодишен директор на НДК Христо Друмев.

Припомняйки, че 23 години от неговия живот са свързани с Двореца и оценявайки умелата Пи-Ар работа на новото ръководство, той призова да се отбелязва също и приемствеността в дейността на НДК като основна културна институция с богати традиции.  Христо Друмев обърна също така внимание, че при вътрешните санирания и преустройства може повече да се ползват проектите и дори спомените на някои от живите все още негови първостроители, тъй като ремонти в НДК са се правели и по-рано. В отговор новият директор Боршош изтъкна, че сегашното ръководство на Двореца е от нов тип и е първото, което е успяло да убеди властите да отпуснат държавни средства за неговото преустройство. Такъв мащабен ремонт би бил немислим със собствени пари, спечелени и натрупани от самия НДК, каза той.

Автор: Борислав КОСТУРКОВ