Застрахователите дори влизали в комбина с убийци, за да не плащат дължими обезщетения - твърдят граждани, които съдят компанията.
ДЗИ масово мами клиентите си, като не плаща пълните обезщетения на шофьори, понесли щети, дори и при смъртни случаи - разтръбява в свое разследване журналистът Димитър Илиев. Думите му се потвърждават и от Комисията за финансов надзор: "ДЗИ "Общо застраховане" е един от най-лошите платци на обезщетения вследствие на настъпили застрахователни събития, като процентът на изплатените щети е под 50."

Компанията си е скалъпила трикове за всякакви ситуации, които й позволяват да шикалкави и да изплаща едва около половината от дължимите суми. Фирмата разчита на беднотията на народа. Експерти са изчислили, че ощетените клиенти, способни да заведат дело, са твърде малко и колкото и да бъдела осъдена ДЗИ, щяла да бъде на печалба чрез присвояването на неизплатените пари. Още повече че делата се точат по около петилетка.

Мами се и при застраховките "Каско", и при задължителната "Гражданска отговорност".

Най-масовият трик за прецакване на клиента е мъглявата формулировка: "фактологията, декларирана пред застрахователя, не съответства на реалната случка". Казано по-просто, компанията обявява вашата щета за измама и отказва да плаща. Че това е фирмена политика, свидетелства и Петя Цонева пред в. "Стандарт". Дамата доскоро е работила в ДЗИ и познава кухнята на триковете за отказ.
Друг мотив застрахователят да не плаща дължимо обезщетение и при кражба е т.нар. овехтяване на автомобила. Колата се оценява към момента на т. нар. застрахователно събитие. Тя може да е оценена при застраховането на 15 бона, но инструктираното вещо лице на ДЗИ в случай на щета по-късно ще прецени, че цената е намаляла двойно от овехтяването. Един от ощетените- Ивайло Бождерманов, обяснява как става на практика: "Колата ми беше оценена на 9200, накрая получих 2020 лв. Обясниха ми, че било заради пазара, такава кола вече можело да се купи и за 4500 лв."
Особено разпространен трик да те прецака застрахователят е да те изпрати в т. нар. оторизирани сервизи. Там винаги оценяват частите, като взимат за база турско или китайско менте. Например за предно стъкло се смятат 80 лв., а оригиналното е минимум 150 лв.
Клиенти се оплакват, че ДЗИ не само занижават оценките за дължими обезщетения, а не калкулира труда за ремонта, който остава за сметка на... застрахования клиент. Че защо му е тогава да се застрахова?
Една от жертвите на компанията - Мая Гилева, дори обвинява ДЗИ, че влиза в сговор с шофьор убиец само и само да не плати на семейството на застрахования 140 000 лв. щета. Гилева и двете й деца имат право на тези пари като неимуществени щети на семейството по "Гражданска отговорност". Преди 4 години съпругът й Палмиро Гилев починал при катастрофа с виновен друг шофьор. Това е доказано в съда, тъй като водачът е осъден условно на 3 г. лишаване от свобода. През 2006 г. семейството завежда граждански иск против ДЗИ, като към онова време максималното обезщетение е 200 000 лв. От компанията се опитали да дадат на госпожата 50 бона, за да се откаже от делото. След като тя обаче не склонила, адвокатите започнали да бавят процеса. Стигнало се дотам, че искали

вдовицата и децата да доказват чрез свидетели колко страдат от кончината на своя близък.

Но това не било всичко. Юристите на компанията докарали в съда шофьора-убиец, след като му изтекло наказанието. Той заявил, че жертвата му е карала без колан и без светлини - ерго сам си е виновен. А техническата експертиза доказва, че при ваденето на тялото коланите са рязани, тоест Палмиро е бил с колан.
"Знам, че във Финландия в случай като нашия семейството на пострадалите още на третия месец получават обезщетения. А ние защо плащаме тази "Гражданска отговорност"? За колата да не говорим - нищо не сме получили."

Соня ТАНЕВА