"Вече 31 години съм на този пазар професионално и за съжаление, хора, които да инвестират милиони в изобразително изкуство, не познавам. Има такива, които инвестират доста пари, но хора, които биха инвестирали в случая в картината на Джаксън Полък - дали тук е имало пазар или не, според мен не, тук такъв пазар не е имало". Това мнение изрази пред БНР Павел Тодоров, собственик на галерия и оценител на картини. 

Припомняме, че преди дни в България бе открита картина на световноизвестния художник Джаксън Полък при операция на ГДБОП и гръцките служби за борба с организираната престъпност под координацията на Европол. Според експерти цената ѝ в аукционна къща би могла да достигне до 50 милиона евро.

В предаването "Хоризонт за вас" Тодоров разказа за Джаксън Полък: "Приживе той е обявен за най-великия американски художник и има огромен финансов успех. През 2006 г. той постига цена от 140 млн. долара - това е продажба номер 1 в света. В момента той се движи към 3 място по скъпо продавани картини. Това е един от художниците, който отваря нови портали в изкуството. Той променя модернизма, като разчупва категорично формата и поставя ново начало, следвано от поколения след него". 

Според него не е така лесно дори за професионалист да разбира и оценява модернизма:

"Трябва да има голямо натрупване, много гледане на картини, много мисъл в тази посока, за да може човек да се докосне и  разбере модернизма".

По думите му в голямата си част изобразителното изкуство е твърде елитарно и егоистично: 

"Една картина е необходимо да се хареса само от един човек и тя да отиде на неговата стена на достойната цена. Когато притежавате едно произведение, вие притежавате самия оригинал, вие се докосвате до самия автор, получавате неговата енергия, вие получавате нещо, което е напоено с енергията, с емоцията, с преживяването на автора, с една визия, много пъти напред в бъдещето - това е произведение, което можете да гледате само вие". 

Алгоритъмът за образуване на цената не е така прост и математически подреден, подчерта Тодоров. По думите му произведенията нямат цена:

"Колкото и да сте платили за едно такова произведение, ако авторът има наистина място в изобразителното изкуство, който е направил нещо за това изкуство, цената винаги се покачва. Това е инвестиция за следващото поколение". 

Според него обаче е по-важното как ние го оценяваме, как въздейства на нас, как променя следващите поколения творци емоционално, как ги променя творчески, как променя погледа към изкуството - тези неща нямат точен критерий. 

Той разказа за начините да се разбере дали една картина е истинска или фалшификат. 

След този случай хубавото е, че започна да се говори отново за изобразителното изкуство, другото е, че всеки българин ще е чувал за Джаксън Полък, коментира Павел Тодоров. По думите му колекционерите започват да се замислят дали е скъпо българското изкуство. Според него българското изкуство все още не е намерило своя пазар и се продава прекалено евтино, изказа мнението си той. 

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук