По-зелен и по-устойчив Европейски съюз. Европейската комисия предложи огромен пакет, съдържащ поне дузина нови и ревизирани закони за затягане на климатичните правила на Общността, предават световните осведомителни агенции.

The EU wants to slash emissions by 55 per cent by 2030, compared to 1990 levels. The commission will present its vision on how to achieve this in detailed plans.

ЕС иска да намали емисиите с 55% до 2030 г. в сравнение с нивата от 1990 г. Комисията ще представи своята визия за това как да се постигне това в подробни планове.

Със стотици, ако не хиляди страници законодателни предложения, какви са ключовите елементи на плановете на Европейската комисия под наслов "Подготвени за 55%?

1. Затягане на системата за търговия с емисии

Съгласно настоящата система за търговия с емисии, големите замърсители - като електроцентралите и промишлеността - трябва да купуват разрешителни за емисиите, които произвеждат. Безплатните разрешителни обаче забавят намаляването на емисиите в някои сектори. Комисията търси преустройство на правилата. Основните въпроси, на които ще трябва да отговори в сряда, са дали и кога ще изчезне схемата за свободни емисии и дали ще разшири схемата и върху други отрасли, като автомобилния транспорт и морския сектор.

2. Въглероден данък на границата на Европейския съюз

Ключов елемент на FitFor55 е може би също толкова неудобно нареченият механизъм за регулиране на въглеродните граници (CBAM), известен като данък върху границата с въглерод. По същество това е налог върху продукти с отпечатъци с високи емисии, внесени в ЕС. Това може да означава енергия, стомана или алуминий.

Идеята е да се избегне насочването на индустрията към страни с по-ниски стандарти и да се предотврати наводняването на единния пазар на по-евтини, но по-малко екологични стоки извън ЕС, често наричани изтичане на въглерод. Търговските партньори може да се притесняват, че планът се прокрадва с протекционизъм, докато бизнес интересите се опасяват от увеличени разходи, които предупреждават, че могат да бъдат прехвърлени на потребителите.

3. Край на двигателите с вътрешно горене?

Като основен замърсител в блока, автомобилната индустрия се очаква да бъде подложена на строг контрол в сряда. Според изтичане на предложенията комисията може да настоява производителите на автомобили да намалят емисиите за нови превозни средства с 50% - или дори по-високи - вместо сегашните 37,5% до 2030 г. Тя може също да предложи всички нови автомобили да без емисии до 2035 г., ефективно забраняващи традиционните двигатели с вътрешно горене, които разчитат на бензин или дизел, според съобщения в медиите.

4. Повече възобновяема енергия

За да направи енергийното потребление на блока по-устойчиво и благоприятно за климата, комисията иска повече възобновяеми енергийни източници в енергийния микс. В момента ЕС се стреми 32 процента от енергията си да се доставя от възобновяеми източници. В сряда се очаква комисията да повиши тази цел с поне няколко процентни пункта.

5. Кога новите правила ще влязат в сила?

Зависи. 27-те държави от ЕС все още трябва да одобрят новите закони - процес, който може да отнеме месеци или дори години. За да се даде яснота на индустрията да планира бъдещи промени обаче, правителствата вероятно ще искат да циментират много правила възможно най-скоро.