Национално представително проучване показва, че основният мотив на българите да продадат гласа си е ниският им жизнен статус. Това сочат данните от допитване на НЦИОМ по поръчка на асоциацията "Прозрачност без граници" и представено пред журналисти от програмния координатор на асоциацията Ваня Нушева, съобщи БНР.
Проучването показва, че едва четири на сто от запитаните биха се съгласили да продадат гласа си на предстоящите избори, ако някоя партия им предложи това. От тях 27.5 на сто посочват, че е приемливо да се гласува срещу заплащане, защото имат нужда от пари. Около 13 процента от хората са заявили: &quot;гласуването е тайно, ще взема парите и ще гласувам за когото съм решил&quot;. Според 11.6 на сто продаването на гласа е единствената полза от гласуването. <br /> Според Нушева хората възприемат като проява на свободна воля и политическо право, когато отказват да продадат гласа си. На въпроса &quot;Защо смятате, че не бива да гласувате срещу заплащане?&quot;, 47 на сто от анкетираните отговарят, че е &quot;недопустимо с моя глас да се прави бизнес&quot;. <br /> Данните от проучването сочат още, че у нас 20.9 на сто от ромите, 7.7 на сто от етническите турци и 2.9 на сто от българите биха се съгласили да гласуват за дадена партия срещу заплащане. Сред българите бедността е основният фактор те да продават гласа си /близо 40 на сто/, докато никой от анкетираните роми не заявява като мотив ниския си жизнен статус. Близо 39 на сто от ромите считат, че ще продадат гласа си, защото &quot;гласуването е тайно, ще взема парите и ще гласувам за когото искам&quot;. <br /> На пресконференцията беше обявено началото на кампанията &quot;Не продавам гласа си&quot;, която ще се състои от 29 юни до 4 юли в София, Стара Загора, Симитли, Враца, Ботевград, Лом, Шумен, Монтана и Велико Търново. Това е първата кампания по проблема, инициирана от роми и предназначена за роми, заяви Милен Миланов, председател на Клуба на завършилите стажантска програма за млади роми към парламента. /БЛИЦ <br /> <br /> <br /> <br />