600 000 лв. средна печалба носи всеки камион контрабандни цигари, пресметнаха анализатори на митниците. Кутиите се купуват навън по 75 ст., а се продават на цена от 2,50 лв. до 4,50 лв., пише в. "24 часа".
Печалбата от всяка кутия е 1,50 лв., или 600 000 лв. на камион. От същия камион държавата губи около 1,4 млн. лв. от продажната цена плюс несъбрани акциз и ДДС. По груби сметки цигарената контрабанда ощетява хазната средно с по около 1,5 млрд. лв. на година. Този финансов ресурс се &quot;препира&quot; през легални видове бизнес. Предпочитан начин за вкарване на контрабандницигари у нас е по море. Вторият, най-често използван, е чрез камиони различен калибър. По данни на неправителствени организации средногодишно на всеки 25 камиона, хванати от митници и МВР, се изпускат поне 1000.<br /> <br /> Цигарените играчи предпочитали т.нар. леки (слим) марки като &ldquo;Карелия&rdquo;. Причината - &quot;таксата&quot; за преминаване през границата е на камион, а в него 3 кутии &quot;Карелия слим&quot; заемат място колкото 2 нормални кутии цигари, обясняват митнически експерти. Те са категорични, че контрабандата е отлично организирана - 70% вървяла на едро, а 30% се падали на куфарната търговия. Ромски кланове държали около 40% от този бизнес. За безпрепятствената работа на каналите си имало тарифи за отчисления. Повечето тръгват от 1 евро на стек и стигат до 100 хил. евро при големи пратки. Отлично запознати с този бизнес съобщават още, че ГДБОП вече не разчита на джипиесите за следене, а залага на агенти под прикритие и чрез контролирани пратки. Статистиката показва, че точно по тази причина МВР е заловило около 10 пъти повече нелегални цигари в сравнение с митниците.<br /> <br /> В МВР вече била създадена специализирана работна група, в която имало хора от всички отдели - борба с наракотрафика, акцизни стоки, данъчни измами, пране на пари и др. Групата била затворена, в нея били подбрани млади хора, необвързани с групировки. Тя се занимавала главно с големите корпоративни играчи в трансевропейския трафик на цигари и наркотици. Причината - продължавала практиката, въведена от Косьо Самоковеца, да се пренасят заедно цигари и наркотик. Съблазънта идвала от това, че се плаща на камион или вагон. Родните контрабандисти напоследък се ориентирали към продажбата на неизвестни марки цигари, произвеждани в Сърбия, Китай и къде ли още не, вместо популярните марки, които по-трудно намирали пазар, защото били скъпи. Всяко пътно превозно средство с обособено товарно помещение подлежи на мерене и плащане на пътна такса, но служителите на митниците от &quot;Пътни такси и разрешителни&quot; имат право да искат документите и ако се усъмнят, могат само да сигнализират на мобилните групи, но нямат право да спрат товара.<br />