Изследователите и учените, които търсят набори от информация и данни в големи онлайн масиви и журнали, вече ще вършат работата си една идея по-лесно, благодарение на новата услуга на Google за търсене в информационни масиви, която току-що излезе от стадий на бета версия, пише kaldata.com.

Новата услуга на търсещият гигант включва нови инструменти за по-добро филтриране и по-прецизно търсене, като осигурява достъп до близо 25 милиона набора от данни.

Търсенето на набори от данни за първи път стартира през 2018 г. като част от целта на компанията да сложи край на фрагментацията на свободно публикуваните в интернет данни. 

Докато много университети, правителства и лаборатории публикуват голяма част от своите данни свободно онлайн, за обикновения потребител често е трудно да намери това, което търси в специализираната литература, тъй като традиционните търсачки са пригодени основно за търсене и индексиране на уеб страници, а не за инфотеки (информационни библиотеки).

Въпреки това, с добавянето на маркери за метаданни с отворен код, тези институции вече ще могат да индексират съдържанието си в услугата на Google Търсене на данни.

Предизвикателствата при съхранение на научните данни са много и Google отчитат колко важно е да се улесни търсенето на данни за специалистите.

Въпреки че от компанията не обявяват конкретна цифра, компанията казва, че „стотици хиляди потребители“ вече са изпробвали услугата от появата ѝ и инструментът е получил положителна подкрепа от научната общност.

The Verge публикува интервю с учен изследовател от Google Al, който е спомогнал за създаването на инструмента на име Наташа Ной, който казва, че „повечето хранилища от данни са много отзивчиви, стига да бъдат удобно структурирани“

Както и че търсенето на набори от данни дори насърчава по-старите научни институции да публикуват свободно онлайн авторството на своите учени и изследователи и да приемат „свободното разпространение на разработките по-насериозно“.

Сега, когато инструментът е в завършено ниво и не е бета версия, Google добави нови функции към него, включително възможност за филтриране на данни по тип (таблици, изображения, текст и т.н.), независимо дали материалът е безплатен за използване, както и географската област, за която е зададен да покрива.

Търсенето на набори данни вече е достъпно и за мобилни устройства и има разширени възможности за прецизно филтриране на желаните резултати.

Според Google, търсачката на инструмента обхваща почти 25 милиона информационни масива, като най-големите области, основно фокусирани в сферите на науките, биологията, селското стопанство, като най-често срещаните търсения на потребителите са за образованието, времето и климата, лечението на рака, престъпността, футбола и кучетата.

Предоставянето на информация на потребителите е това, което Google умее да прави най-добре и компанията планира да продължи да добавя още информационни журнали към новия инструмент.