Интернет бъдещето на пресата вече е неизбежно
Резултатите и при по-авторитетната преса, като "Таймс" и "Гардиън", не са по-различни. За разлика от 2003 г., когато 65% от хората са имали доверие на журналистите в тези издания, през 2008 г. процентите вече не надвишават 43%. Същото изследване посочва, че все повече читатели престават да купуват вестници на хартиен носител, а "прелистват" техните онлайн версии. Преди дни американският медиен експерт Ричард Перез-Пеня публикува статия в "Ню Йорк Таймс", в която твърди, че "всеки уважаващ себе си ежедневник трябва да притежава свое интернет издание, в което новините да бъдат съобщавани в реално време". Пеня проучил какво е съотношението на тиражите на големите вестници с посещенията в страниците им в мрежата. Оказва се, че все повече хора черпят информация от онлайн медиите. Според това проучване през периода 2006 - 2007 г. година потребителите, преглеждащи пресата в интернет, са се увеличили с 2.4%. Оттогава до днес онлайн читателите са с 14.3% повече. През последната година USA Today отбеляза спад на тиража с 18%, но пък и
25% ръст при посещенията
на страницата на вестника в интернет. Същото е положението и при конкурентните американски ежедневници.
Много български издания, следящи световните тенденции, отдавна предприеха стъпки за популяризирането на материалите си в кибер пространството. Други пък пускат само част от новините си, надявайки се по този начин да предизвикат интерес у читателя и да го мобилизират да си купи хартиеното издание. Според специалистите вестникарските издатели трябва изцяло да променят мисленето си, следвайки формулата - сайт - новини в реално време, вестник - коментари и анализи. Неотдавна лекторът на International Advertising Association Христо Кафтанджиев заяви пред "Сега", че "всяка от "класическите" медии трябва да настъпва в интернет пространството". На подобно мнение е и дългогодишният журналист, PR и консултант по политическа комуникация Анелия Димитрова. "Онлайн версията не е въпрос на мода или "така правят всички". Просто необходимостта и достъпът до информация вече са в реално време. Вестник, който няма онлайн версия, е
24 часа закъснял за "срещата"
с читателя си. Той вече е прочел новините в интернет, гледал е вечерните новини по телевизията и няма никаква причина на следващата сутрин отново да потърси тази вече остаряла информация", казва тя. И допълва: "Според мен модерният комуникационен формат за общуване между вестника и читателя е - новините сега, коментарите утре. Тоест - онлайн версия, която се развива заедно с новините от деня, а коментарите, интерпретациите, интервютата да останат за хартиеното издание".
Същата съдба се очертава да споходи и телевизиите. Неотдавнашно изследване на агенция "Маркет Линкс", направено по поръчка на фондация "Медийна демокрация", препоръча телевизиите да правят анализ и интерпретация на случващото се, а не да дават фрагментирана и разкъсана информация.
КАРИЕРА
Известни издатели и редактори пък предпочетоха да се оттеглят от вестникарския бизнес и да се насочат изцяло към интернет. Все повече журналисти не само по света, но и у нас решиха да създадат собствени блогове и сайтове. Преди месец бившият шеф на френския всекидневник "Монд" Жан-Мари Коломбани пусна в мрежата своя страница - slate.fr, по подобие на американския slate.com, публикуваща основно анализи и коментари. В екипа на сайта са още двама бивши служители на "Монд" - Ерик Лазе и Ерик льо Буше, както и бившият главен редактор на "20 минути" Жоан Хюфнагел. Техните имена вече са успели да привлекат сериозна финансова помощ за проекта - 3 млн. евро. "Идеята ни е да създадем сайт, посветен на анализа на актуалните събития с висока редакционна добавена стойност и с оглед на необходимостта от качествени онлайн медии", казва Коломбани./БЛИЦ
Последвайте ни
0 Коментара: