Божидар Маринов от Смолян печели национално състезание по информатика миналата година под егидата на Министерство на образованието. Детето получава предварително подписаната и подпечатана диплома, но в последствие ведомството разбира, че не ходи на училище - отнема му отличието служебно, предаде bTV.
След това печели максимален брой точки на регионална олимпиада по информатика и би трябвало да се яви на националната като фаворит. Държавата обаче го дисквалифицира и му забранява да участва.<br /> <br /> Божидар Димитров се обучава по американска програма вкъщи от майка си, която е сред родителите, изгубили доверие в образователната система и търсещи алтернативни методи за квалификация на децата си . Създаването на частно училище в момента обаче е извън закона, а по последни данни на международни организации 44% от 15-годишните са функционално неграмотни &ndash; притежават налети знания, но не знаят как да ги използват. Проблемът отдавна се е превърнал в симптоматичен за българското образование.<br /> <br /> Според майката на Божидар Димитров, чиято основна цел е да предаде на детето си християнските ценности, училищната среда е &bdquo;деградираща и място за обучение на характера няма&rdquo;. Тя смята, че монополът на държавата в сферата е &bdquo;наследство от комунистическото минало&rdquo; и &bdquo;образованието трябва да бъде в ръцете на родителите, както е било при Възраждането&rdquo;. Обучението вкъщи обаче поставя въпроса за социалното включване на децата. Божидар Димитров казва, че общува с други деца по интернет, контактите му на живо са значително по-малко в сравнение с тези на децата, които посещават класните стаи.<br /> <br /> По думите на майка му в училищата &bdquo;няма вида социализация, която ние си представяме&rdquo; и комуникацията по интернет не е особен проблем. Татяна Предова, която е главен експерт &quot;Достъп до образование и подкрепа на развитието&quot; в МОН, не се съгласи с твърденията на майката, че средата в училище е &bdquo;деградираща&rdquo; и че образованието е под държавен монопол. По думите й то е ангажимент на държавата и тя е задължена да осигури на децата посещаване на образователната система. &bdquo;Не казвам, че образованието е перфектно, но в последните години се правят много и съществени неща&rdquo;, каза тя и посочи като пример повишение на квалификацията на учителите.<br /> <br /> Нели Керемидчиева от родителска асоциация &quot;Да направим училище&quot; обяви, че целта им е да бъде &bdquo;разбит монопола&rdquo;, което според нея е родителите да не съобразяват с модела, спуснат &bdquo;отгоре&rdquo;, и да преценяват сами какво е доброто за децата им. Конкретни примери как да се случи това обаче тя не успя да посочи./БЛИЦ<br />