Уникалната средновековна църква “Св. св. Петър и Павел” до драгоманското село Беренде продължава да се руши, изоставена на произвола на времето и природните стихии, а в Министерството на културата не отпускат необходимите средства за спешната реставрация на безценните й стенописи от XIII - XIV век, сравними само с тези в Боянската църква, заявяват от сдружение “Православна младеж - Света Петка Търновска”.
Старинната църква се намира на левия бряг на река Нишава в местността “Селище”, датирана е от периода на Второто българско царство и се смята, че е построена по времето на цар Иван Асен II, в първата половина на 13 век.

Гробищната църква при с. Беренде е обявена за “народна старина” в “Държавен вестник” още през далечната вече 1927 г. Стенописите в храма - дело на изкусни майстори зографи, са обявени за паметник на културата от национално значение през 1966 г. Самата църква до с. Беренде, община Драгоман, е декларирана като художествен паметник на културата от НИПК през 1978 г.

От православното младежко сдружение припомнят, че през 2007 г. злосторници демонтират и отнасят незнайно къде медния покрив на църквата “Св. св. Петър и Павел”, в резултат от което след всеки дъжд водата започва необезпокоявано да прониква през свода, а влагата и течовете трайно рушат и съсипват безценните и изкусно изписани средновековни стенописи, които не само че по нищо не отстъпват на тези в прочутата Боянска църква, но и дори са по-стари от тях с няколко десетилетия. Липсата на охрана също си казва своето - преди време иманяри най-вандалски разкопаха пода в олтара, като при това повредиха и част от уникалните стенописи в църквата, припомнят от сдружение “Православна младеж - Света Петка Търновска”.

Ако не се предприемат спешни мерки от страна на Министерството на културата и НИНКН, стенописите в този средновековен храм с евангелски сцени и с изображенията на св. архангел Гавраил, св. архангел Михаил, св. св. Константин и Елена, както и на светците воини св. Теодор Стратилат, св. Димитър и св. Георги, които никога не са били професионално реставрирани или консервирани, съвсем скоро ще бъдат съсипани и заличени напълно под пагубното въздействие на влагата и мухъла, предупреждават от православното младежко сдружение.

Нека не забравяме също, че в Член 1. (2) на Закона за културното наследство много ясно и точно е формулирано, че “държавата осигурява закрилата на културното наследство, независимо от местонахождението му”, напомнят от “Православна младеж - Света Петка Търновска”.

В църквата в село Беренде, което се намира на 50 км от София, има стенописи, които не се срещат в нито един български храм, като например интересни изображения на Константин-Кирил Философ, както и иконографска композиция “Успение Богородично”.

Храмът е построен през 13 век, по времето на цар Иван Асен II. Село Беренде е възникнало по това време, а наименованието му е свързано с “берендеите”, които са кумани, преминали на служба при руските князе.
“Иван Асен II като малък, след убийството на чичо му, е изведен при куманите, след това е прехвърлен в руското галическо княжество и оттам се връща с наемна войска и възстановява царстването си в България. Именно берендеите са тази наемна войска, с която той се връща в България”, разказа Венцислав Аспарухов.

“Може би в началото на миналия век е снета част от изображението на Иван Асен. Цялата предна западна фасада на църквата е била изографисана с родословното дърво на Асеневци. Имаше съвсем бледи следи от цялостната живописна украса, в рамката на вратата е могло да се добие представа за тази украса”, обясни още той.

За съжаление, предишният свещеник, който е покойник, боядисал с вар цялата църква и унищожил част от стенописите.