Френски специалисти са изградили детайлна картина на протичането на челно сблъскване на автомобил, движещ се с 90 км/ч. То трае седем десети от секундата:
<b>&nbsp;&bull; Първа десета:</b> Автомобилът се блъска в препятствието . Предните части се смачкват. Започва деформация и на частите между предната решетка и блока на двигателя. Тялото на водача полита напред със сила 170 килограма на сантиметър.<br /> <br /> <b>&bull; Втора десета: </b>Предният мост и двигателя вече достигат преградата на купето. Задната част на автомобила още има по-висока скорост от предната , затова започва да се деформира купето и рамата. Теглото на водача се увеличава на 420 кг и продължава да се движи напред и нагоре с увеличаваща се скорост. Краката му вече са счупени от ударите в педалите или от смачкването на пода на купето и са отхвърлени назад, като преди това връзките им към тялото са скъсани. <br /> <br /> <b>&bull; Трета десета: </b>Тялото на водача де откъсва напълно от седалката. Гърдите му се удрят в кормилото.<br /> <br /> <b>&bull; Четвърта десета: </b>Предната част на автомобила вече е смачкана около 60 сантиметра , а задната продължава да се движи със скорост около 60 км/ч . Блокът на двигателя влиза в купето , а задната част се повдига нагоре във въздуха.&nbsp; <br /> <br /> <b>&bull; Пета десета:</b> Тялото на водача, поради кинетичната енергия, тежи вече тон и половина и продължава движението си напред и нагоре със сила 20 пъти по-голяма от земното притегляне. Кормилото разкъсва кръвоносните съдове и белите дробове. Ако то се счупи , кормилната колонка причинява още по-тежки травми. / При челен удар със 100 км /ч човешкият черен дроб, който тежи 1,7 кг, придобива кинетична енергия , равна на 46,7 кгс /килограма на сантиметър/; сърцето, което е 300 грама - 8,4 кгс, а мозъкът от 1,5 кг достига натоварване 42,5 кгс. При това връзките на тези органи към тялото се разкъсват.<br /> <br /> <b>&bull; Шеста десета: </b>Подът и купето продължават да се нагъват в средата . Водачът вече е мъртъв. Главата му се е разбила в предното стъкло и рамката на тавана.<br /> <br /> <b>&bull; Седма десета: </b>Задната част на автомобила вече не се движи. Автомобилът е напълно разрушен. Водачът и пътникът до него са мъртви от тежките травми.<br /> <br /> Данните са предоставени от&nbsp;МВР, дирекция &ldquo;Пътна полиция&rdquo;, &nbsp;която започва кампания за използване на обезопасителни колани.<br /> <br /> Ако при скорост 40 км/ч автомобилът се удари в дебело дърво, на практика той спира само на разстояние, равно на смачкването на купето - около 50 см, сочат още от там. Водачът и пътниците в този момент биват отхвърляни от инерцията напред със сила, 12 пъти по-голяма от собственото им маса. Тя не може да бъде неутрализирана с подпиране на ръцете върху волана или арматурното табло. При такъв удар, ако е без поставен предпазен колан, водачът счупва волана и кормилната колонка с гръдния си кош, пътникът до него бива изхвърлен с голяма сила към предното стъкло и рамката над него, където си разбива черепа.<br /> <br /> <b><i>Ето какви травми получават онези, които не са били с поставени предпазни колани по време на катастрофата и другите - които са ги ползвали:</i></b><i><br /> <br /> &bull; От неползващите коланите 86 % са получили различна степен сътресение на мозъка /срещу 21 % от ползващите ги /. <br /> <br /> &bull; Само 7,8 % от използвалите коланите са получили наранявания на главата, гръдния кош и гръбначния стълб, като останалите травми са леки , а при водачите, които не са използвали колани 47 % са получили множество счупвания на ребра, 32 % - наранявания на гръбначния стълб и шийните прешлени , над 50 % - множество порезни рани и удари по главата. <br /> <br /> &bull; При пътниците без колани , освен комоцио, 53 % от травмите са счупвания на костите на носа, на челюстта, скалпиране на темето , порезни рани по лицето и др.<br /> <br /> &bull; Сред ползвалите обезопасителни колани водачи и пътници почти не са регистрирани случаи на счупване основата на черепа, като тъкмо това нараняване е основна причина за смъртните случаи при неползвалите колани. Освен ползването на коланите, важно съпътстващо условие е автомобилът да има предпазни възглавници на облегалките на предните седалки, които предотвратяват т.нар. &ldquo;камшичен удар&rdquo;, който чупи шийните прешлени.<br /> </i><br /> Изследвания на Европейския съвет за безопасност на транспорта показват, че всяка година в Европа благодарение използването на обезопасителни колани се спасяват от смърт над 11500 души, попаднали в пътни катастрофи.<br /> <br /> Проучвания на Министерство на транспорта във Великобритания показват, че от 565 души, загинали при пътни катастрофи, 300 е могло да оцелеят, ако са били поставили предпазните колани. В Швеция, където коланите се ползват от 92 % от гражданите, 40 % от загиналите в момента на катастрофата са били без поставен предпазен колан.<br /> <br /> В момента в България обезопасителните колани се ползват от около 85 % от водачите и пътниците на предни седалки при пътувания извън населените места и от около 65 % - в населени местасочи полицейската статистика. Практиката в страната коренно се различава от тази в развитите европейски държави, където обезопасителните колани се ползват от близо 95 % от пътуващите на предни седалки в автомобилите и от 85 % на задните седалки./БЛИЦ<br />