Култовата бохемка, режисьор, актриса и бивша водеща в БНТ Васа Ганчева “връща лентата” с пикантни, скандални и забавни спомени за най-известните личности у нас и за себе си. Без маска, без грим и без монтаж. И без цензура. Както само тя го можеше. Мир на праха й!
<strong>- Васе, малко хора знаят, че ти си кръстницата на Васко Кеца. Как стана самото кръщение?</strong><br /> - Работех в студиото на телевизията в &ldquo;Орландовци&rdquo; една естрадна програма. Легендарната група &rdquo;Тангра&rdquo; бяха на линия, а Васко страшно закъсняваше. Жив и здрав да е! Голям артист, но не се отличаваше с особена дисциплина. Дойде. Преоблече се набързо. Тръгна записа и някой ми обърна внимание, че Васил е с кецове. Тогава си беше направо волност по телевизията да се явиш по кецове. Оставих го така на записа и така го излъчихме. Та оттам тръгна Васко Кеца. Преди това беше Васко Синевата. Той го е споменавал няколко пъти. На снимките на една Новогодишна програма Васко беше много болен. Ензими някакви. Лекарят му беше препоръчал да яде печени чушки. По цяла нощ след снимките съм му пекла чушки, за да яде и да си оправя ензимите, да може да снима. На последната песен, която снимахме ,&ldquo;Опак човек&rdquo;, Васко се появи възхитителен. Направихме един дубъл и той припадна. <br /> <br /> -<strong> Харесвала ли си Васил Найденов като жена с опит? И той гей ли е според теб?</strong><br /> - За мен Васко е едно невероятно артистично явление. Винаги съм харесвала Васко като жена, което означава, че той също има някакво мъжко излъчване. Артистите са си такива по цял свят. Аз съм много толерантна в това отношение. Макар, че има хомосексуалисти, които не мога да ги дишам. Не мога да слагам клеймото &ldquo;гей&rdquo; на никой. &ldquo;Гей&rdquo; на английски означава &ldquo;весел&rdquo;. Васко Найденов е имал много тежка съдба. Как да го нарека весел? В никакъв случай! За мен е най-големият български естраден артист. А Жоро Христов е най-големият български глас. <br /> <strong><br /> - Кога откри Жоро Христов за телевизията?</strong><br /> - Когато го видях за първи път на Бургаския конкурс, беше току-що излязъл от казармата. Едно момче с едно кече на главата, възпълничко, но с един неописуем глас. Тогава се зарекох да го снимам. През 1988 за Новогодишната програма го поканих в НДК и му направих рецитал. Тогава работих 40 дни със счупен крак. Возеха ме с една инвалидна количка. <br /> Когато се реших да направя рецитала на Жоро Христов, буквално почти го прибрах в къщи. Той пиеше коняк в неописуеми количества. Едно весело, прекрасно, пълничко момче. Аз, която на себе си не мога да наложа да отслабна, му се наложих и той отслабна с 13 кг. Решихме, че не е за смокинг, не е за такива официални дрехи и го облякох с едни рисувани коприни. Стана легендарен рецитал. И Жоро много си го харесваше. И след това съм го снимала много пъти. Невероятно труден характер. Водолей. <br /> <strong><br /> - Мислиш ли, че повечето ни звезди са мързеливи?</strong><br /> - Сегашните попзвезди са смехотворни. Една Ирина Флорин например въобще няма глас, ако ги няма компютрите. А и много други, но тя ми дойде на ум. Не случайно бързо залязват. Ето например във &ldquo;Вип Брадър&rdquo;. Хвърлях по едно око. Азис и Десислава са изумителни явления! Това са невероятни гласове! Имах възможността да чуя как Азис пее джаз. Това е изключително! Но пазара налага друго. Меркантилността им налага да се кълчат. Те знаят, че това иска тълпата. Можем да ги култивираме и представим пред света. На чалгата съм обявила джихад, но това, което е талант, трябва да се култивира. Да се интегрира по някакъв начин.<br /> <strong><br /> - Освен естрада си снимала и друга музика. Беше направила един филм с цигуларя Минчо Минчев?</strong><br /> - Заради една международна продукция &ndash; &ldquo;Паганини&rdquo;, Минчо беше с една дълга разкошна коса, когато се видяхме. Първо го чакахме да дойде от Габрово в Пловдив. Запили се със съученици там. Напили се и ето ти, че дойде пристигна от милицията. Когато дойде, беше естествено със цигулката си &ldquo;Страдивариус&rdquo;. С част от екипа и Минчо спяхме в къщата на телевизията. Той се разхождаше с едно копринено кимоно, гушнал скъпата си цигулка. Така и спеше. С нея! Една нощ, беше много тихо, нещо изтрополи. Джънгър, джънгър! Изскачаме ние и виждаме на площадката между две стаи Минчо. Уплашен. Притиснал цигулката. Изтърколил се заедно с нея в съня си на пода от тесните легла. Той и в тоалетната ходеше с нея. Толкова го беше страх за цигулката!<strong><br /> <br /> - Една години телевизията имаше щанд на панаира. Каква беше тогава идеята на Иван Славков?</strong><br /> - О, това беше голяма авантюра. Иван реши изведнъж, че телевизията трябва да има свое представяне на Пловдивския панаир. Когато идваха водещи, артисти, певци, преспиваха в къщата и ставаше голям купон. Бяха бедни години и командировъчните не стигаха и за цигари. Въртях за екипа и за гостите цели казани с шкембе чорба, с рибена чорба. На панаира имахме една много хубава розова шатра лично за Славков, където той да среща гости и да води преговори. Страхотно ни завидяха за тази розова шатра. Търговците постоянно, с рекламна цел, започнаха да ни зареждат шатрата с тяхно производство. Най-сериозни се оказаха тогава от &ldquo;Родопаимпекс&rdquo; и от &ldquo;Винимпекс&rdquo;. Една вечер ги поканих на рибена чорба в къщата тези джентълмени и всичките дойдоха в стил &ldquo;Мъже в черно&rdquo;. С черни кожени дипломатически куфарчета. А вътре - напитки, коняци, вина, салами, луканки, суджуци, деликатеси. Стана великолепна софра. <br /> <strong><br /> - Тогава ли счупи главата на Иван Гарелов?</strong><br /> - Иван пристигна като водещ на &ldquo;Панорама&rdquo; за представянето й на панаира. Вечеряхме някъде по ресторантите и в 22ч. заключих вратата на къщата. Екипът знаеше за този ред и си легнах спокойна да спя. По едно време обаче се събуждам и чувам крясъци, викове: &ldquo;Бунт! Долу Васизма! Свобода на екипа!&rdquo; и в стаята ми влита Гарелов. &ldquo; Докога ще ни тероризираш? Докога ще ни тормозиш? Дай ни още да си пипийнем!&rdquo;, викаше той. До мен имаше бутилка с минерална вода и я метнах ядосана /смях/. Направих му аркада и той заприлича на своите палестински герои. От страниците на вестника му казвам - Иване, прости ми!<br /> <strong><br /> - Защо те уволни Хачо от телевизията? Врагове ли сте?</strong><br /> - Чак враг не ми е бил, но не ми е бил и приятел. През 1995-96г. като генерален директор ме уволни без мотив заедно с доста мой колеги. Дадох пресконференция, която плати Мишо Белчев, защото нямах пари. Можех да съм сама, но поканих всички съкратени. Колеги, оператори, говорителката Ина Симеонова. Както вървеше пресконференцията и колегите казват &ldquo;Аз ще съдя, аз ще съдя!&rdquo;, един журналист ме пита: &ldquo;Вие какво ще правите сега?&rdquo;. А аз: &ldquo;Какво ще правя!? Ще му поискам ръката на Хачо Бояджиев! Ще му кажа &ndash; Хачо, ти ме знаеш от бебе. <br /> Ще ти боядисвам косата. Ще ти варя кашички <br /> и от време на време ще ти пускам телевизора. Да изкараш спокойни старини&rdquo;. Хрумна ми така от чувството ми за хумор. И тръгна &ldquo;Васа ще иска ръката на Хачо!&rdquo;. Не ми говори дядото с години. Но не се сърдим един на друг и отношенията ни са хармонични.<br /> <strong><br /> - Живяла си близо 7 години със Мишо Белчев. Кой кого &ldquo;използва&rdquo; в този брак?</strong><br /> - Мишо е много талантлив. Вълнувах се на неговия юбилеен концерт. Даже му казах след това &ndash; Мишо, гордея се, че съм била част от живота ти. Сега е и много щастлив с жена си Криси. И със сина си. Радвам се. Използвахме се взаимно. Бяхме много продуктивни. Работехме много. Взаимно черпехме един от друг. Но и той реши да става режисьор. Беше ревнив към професията ми. Вероятно е мислел, че мога да бъда само една домакиня. Преди да се оженим, имахме даже конфликт. Искаше да туря на името си тире. Васа Ганчева тире Б-б-б-елчева (имитира заекването му &ndash; б.а.). Не се съгласих. Когато замина да учи в СССР, нашия брак просто се разпадна.<br /> <strong><br /> - Ти готвиш много добре. Кои са ти били най-добрите &ldquo;клиенти&rdquo; на масата?</strong><br /> - Веднъж, една неделя, бях поканила Найден Андреев и Боян Иванов за разговор в къщи към 4 и половина след обяд. Бях направила към 40 палачинки и ги бях сложила на масата. С мед, със сладко. Поканих ги да си вземат и те в един глас отказаха, понеже били току-що обядвали. След миг Найден се протегна и каза: &ldquo;Абе, ще опитам една!&rdquo;. Бъни и той &ldquo;опита&rdquo; и след 5 минути нямаше нито една. Лапаха ги цели. Добре, че бяха обядвали!<br /> <strong><br /> - Ти беше приятелка с Ицо Калчев. Какъв човек беше той?</strong><br /> - Верен приятел и свестен човек. Много тъгувам, че хората не си спомнят първите му, много по-талантливи книги, а в съзнанието им остават само вулгарните му романи.<br /> <br /> <strong>- Катето Паскалева ти беше приятелка. Защо според теб пиеше толкова?</strong><br /> - Катето беше особено чувствителен човек. Намираше отпускане по някакъв начин с алкохола. Тя рядко се напиваше, но драматично. Няма да забравя, когато снимаше един филм и точно тогава решила да ми сготви. Да не готвя все аз. Взела такси и с тенджерата тръгва за у нас. Тогава живеех в &ldquo;Дианабад&rdquo;. Но не може да обясни къде да я закара таксито. Шофьорът се сетил да викне милиция. И пристигат вкъщи - Катето с една тенжера, кварталния, шофьора и трима милиционери. Бяха ме издирвали. Изядохме вкусното пиле с ориз, което беше готвила с кеф. Каквото и да правеше, го правеше много добре. Помня, че не пожела цяла нощ да седне на стол. Седя на пода. Цяла нощ ми говори за ролята си във филма. По-чувствителен човек в работата си не познавам. Обичаше да си пийва, но и хората доста преувеличаваха. Обичаше всичко около себе си.<br /> <br /> <strong>- Защо напусна телевизия ББТ? Скара ли се с някой?</strong><br /> - Причината е една единствена. Икономическа. Просто не можех да се издържам с парите, които ми плащаше Петър Манджуков. Това е истината. ВВТ беше една школа за мен. Оказа се, че ставам и за тази работа. <br /> <strong><br /> - Каква беше връзката ти с Илия Павлов?</strong><br /> - През 2002 г. жена му ме покани да правя конкурс за мис. Илия искаше да се направи в хотела му в Арбанаси. <br /> <br /> <strong>- Имахте ли спорове за пари?</strong><br /> - Никакви, но влязох след това в болница за няколко дни. Споровете ни бяха предимно за програмата.<br /> <strong><br /> - Кой е според теб бащата на &ldquo;Всяка неделя&rdquo;?</strong><br /> - Бях първия режисьор на предаването. Бях поканена от Янчо. Положих огромен труд. После се скарахме. Той е много императивен. Има неоснователно лош характер. 3-4 пъти се връщах и Кеворк беше този, който ме връщаше. &ldquo;Всяка неделя&rdquo; не е запазена марка за никой, освен на Америка. Дори шапката също си беше крадната, честно казано. Формата на &ldquo;Всяка неделя&rdquo; беше по идея на Иван Славков. Малко хора си спомнят, че беше ангажирана и Бригита Чолакова. Понеже знаем за това кюскане между тези корифеи - Кеворк и Янчо, забравяме другите. Но не може да се отрече, че лицето на &ldquo;Всяка неделя&rdquo; е Кеворк Кеворкян.<br /> <strong><br /> Интервю на Жоро Захариев</strong><br /> <br /> <br /> <br />